Impact maken met humor – Hoe maak je de zaal gek? Malinca Verwiel – Boekbespreking

Impact maken met humor Malinca Verwiel Boekbespreking

Impact maken met humor – Hoe maak je de zaal gek? In haar nieuwste boek laat Malinca Verwiel, oprichter van de School voor Humor en Authenticiteit, haar lezers zien wat ‘goede’ intenties zijn voor het maken van grappen. En dat zijn er ontiegelijk veel! Het boek is een aanrader voor de groeiende club mensen die humor en hun boodschap serieus nemen, maar zichzelf gelukkig een stuk minder.

Boekbespreking door Petra Hiemstra, 9 juli 2024

Kun je elk onderwerp met humor benaderen? Ja

Malinca nodigt ons, haar lezers, uit om ons publiek te zien “als een zaal vol kleuters die er voor open staan om door jou meegenomen te worden, verrast te worden, verbaasd te worden, mee te doen, te raden, te schreeuwen en te gillen. Het is niets meer en niets minder dan dat”.

Malinca: “Lachen is de kortste afstand tussen twee mensen. Een lach is de ultieme bevestiging dat je publiek actief deelneemt aan de communicatie. Een lach is meetbaar, omdat je die hoort. Echte rotten in het vak kunnen hun zaal aan het ‘golven’ krijgen. De lach golft dan als een zee door de zaal. Stephan Rosenfield zegt daarover in zijn boek Mastering Stand-Up dat je de lach als spreker achteraf kunt analyseren. Een A-lach is een dikke lach. Iedereen lacht hard. Een B-lach gaat over grappen die soms wel werken, maar soms ook niet. Dat is dus een grap die je niet onder controle hebt. En een C-lach staat voor een glimlach of zacht gegrinnik van een kleiner groepje”.

Drie theaterwetmatigheden van humor

Humor maakt in essentie gebruik van de drie heilige theater wetmatigheden. Het publiek gaat om je lachen:

  • als ze je sympathiek vinden;
  • als ze je geloven;
  • en als ze je begrijpen.

Malinca beschrijft hoe humor het zware licht maakt. Het serieuze luchtig. Het saaie leuk. Het ingewikkelde simpel. Het zure zoet. En het onbespreekbare bespreekbaar. Het bestaansrecht van humor is juist, dat er geen humor is, maar drama. Want je kunt elk onderwerp met humor benaderen. Elk onderwerp? Ja elk onderwerp.

Malinca: “Humor is dus meer dan alleen ontspanning of entertainment. Humor heeft een doel. Humor verbroedert, is sfeerverhogend, maakt positief, troost, is spiegelend, is een manier om je creativiteit te ontwikkelen, is een vorm van persoonlijke zelfreflectie en heeft als hofnar de functie van het bespotten van de macht en de heersende moraal.

Als spreker wil je je publiek zowel laten lachen als raken. Dus sleur je publiek door pieken en dalen. Laat ze lachen en laat ze huilen. Beide emoties zijn goud en versterken elkaar”.

Het verschil tussen communicatie en pontificatie

Malinca: “Als spreker wil je met je boodschap iets teweegbrengen bij je publiek. Als cabaretregisseur ben ik gefocust op wat het publiek belééft als deelnemer, niet op wat het publiek vindt als toeschouwer. Het publiek is er niet om te oordelen, maar om te ervaren. En jij, als spreker, mag leren hoe je je publiek iets laat ervaren.

Helaas zijn de meeste sprekers vaak alleen aan het zenden in plaats van aan het communiceren. Ashley Kloaya noemt dit het verschil tussen pontificatie en communicatie.

Communicatie brengt betekenis over. Het is een dynamisch proces waarbij zowel het publiek als de boodschapper betrokken is. Bij communicatie staat het publiek centraal.

Pontificatie drukt meningen of oordelen uit. Het is vaak dogmatisch (zelfs als het vriendelijk is) en het geeft de voorkeur aan wat belangrijk is voor de spreker boven wat belangrijk is voor het publiek. Pontificatie stelt jou als spreker centraal”.

Een grap is een constructie met op het einde een kortsluiting

Een pruik opdoen en een stemmetje opzetten is nog geen garantie dat het leuk wordt. Laat staan grappig. Als je baas grappend tegen je zegt: ‘Ga eens koffie halen.’ (‘Ja, je moet hem kennen, hij bedoelt het niet zo.’) Is dit dan een grap? Of moet je gewoon koffie gaan halen? Vaak zeggen mensen: ‘Dat was niet grappig.’ Maar dan blijkt er achteraf helemaal geen grap te zijn geweest. Wanneer is iets eigenlijk een grap?

  • ‘Ga eens koffie halen’ is een opdracht, geen grap.
  • Ergens commentaar op hebben, is ook geen grap.
  • Een mening hebben, is ook geen grap.
  • Een belediging is ook geen grap.
  • Überhaupt iets zeggen, is wat anders dan een grap.

Een voorbeeld:
A: Ik heb al een jaar geen seks gehad.
B: Celibaat?
A: Nee, huwelijk.

De kortsluiting tussen de echte realiteit (celibaat) en de komische realiteit (huwelijk) is de grap. Twee werelden die je op elkaar legt. Een grap is een format dat bestaat uit een setup en een punchline.

Impact maken met humor – met humor blijft je boodschap beter hangen

Je hoeft daarvoor als spreker geen cabaretier of comedian te worden. Ze leert je hoe je humor tools in je tekst kan verwerken die het publiek gek maken.

Want humor, zo zei Godfried Bomans al, is de kortsluiting van gedachten. Humor brengt een zaal tot leven, zet een zaal aan het denken, maakt mensen betrokken, brengt het brein in beweging, maar maakt mensen ook nog letterlijk actief. En dat is wat jij als spreker wil.

Eén van de humor tools die ze beschrijft is het eindigen met een geniaal idee. Een geniaal idee is een idee dat zo fris, prikkelend en haalbaar is dat je publiek automatisch ambassadeur wordt van je boodschap. Omdat je met dit geniale idee het publiek laat weten wat ze direct kunnen doen. Hoe ze kunnen bijdragen. Als spreker streef je dus niet naar een call to action, maar naar een irresistable call to action ….

Andere tools die Malinca in haar boek bespreekt:

* Starten met een (uitdagende) Impactopening die de interesse van je publiek opwekt, het publiek wakker schudt of een taboe doorbreekt;
* een Nieuw Woord kan ook helpend zijn. Je publiek gaat vanzelf raden, nadenken en verbanden leggen;
* Spelen met de Eerste Indruk, door iets over jezelf te vertellen waarvan je weet dat zij dat al denken;
* Spelen met Verwachtigen van je publiek, zodat vanzelfsprekendheden kunnen worden losgeweekt;
* Zet je publiek aan het werk met een ‘Hook‘ een puzzel die niet te makkelijk of te voorspelbaar is;
* Speel met de emoties: hoop en vrees van je publiek, leer hoe je ze meeneemt en (liefdevol) bedonderd;
* Werk met Metaforen die zorgen voor een sneller gevoelsmatig beter begrip, waardoor je publiek zich beter kan inleven in je verhaal en het dus makkelijker kan navertellen;
* Door de tool: Het Fout Voordoen, hiermee maak je een statement. Je laat zien hoe het níet moet, zodat het publiek ziet hoe het wél moet.

Malinca: “Mijn devies is: stop met praten ‘over’ en begin met ‘doen’, wordt deelnemer in plaats van toeschouwer. En is het niet voor op een podium, doe het dan in je dagelijks leven. Want iedereen kan grappiger worden. Ja jij. Jij ook.”

Impact maken met humor – echt iets voor jou? 

De 5 PR exemplaren zijn deze zomer gewonnen door: B. Duerr, C. van Die, F. Pols, M. van Kampen en J. Vlietland. Van harte gefeliciteerd!

Niet gewonnen? Niet getreurd. Je kunt het boek voor 25 Euro bestellen bij je lokale boekhandel, via BOL of via Managementboek.nl

Meer weten over Malinca? Kijk op haar site en klik hier. Haar school voor Humor en Authenticiteit kreeg in 2020 de prijs voor Beste Opleider 2020.

Bij Haagse Hoogvliegers leiden we al jaren ambitieuze mensen op in hun sprekend leiderschap. Onze leergangen Sprekend Leiderschap bestaan uit: Excellent Debatteren, Speechen als Obama (applaustechnieken), Speechen als Shakespeare (retorica), Magnetisch Charisma (energiemanagement), Stemexpressie en tenslotte: Spreken met Humor.

Benieuwd of een training of leergang iets voor jou/je organisatie kan zijn? Neem contact op voor de mogelijkheden: Petra.hiemstra@haagsehoogvliegers.nl of bel: 06-33803867

 

Delen: