4 Redenen waarom je het beste vooraf betaald kunt worden

Een heel inspirerend artikel van Laura Babiliowsky

4 Redenen waarom je het beste vooraf betaald kunt worden – door Laura Babeliowsky

Het komt nog steeds heel vaak voor: coaches, trainers en adviseurs die hun rekening ACHTERAF sturen, nadat ze hun werk gedaan hebben.Achteraf betaald worden, betekent dat je soms lang moet wachten op je geld.

Consultants die in bedrijven werken, moeten soms wel 3 maanden wachten tot ze betaald worden. Maar dat geldt ook voor mensen die individuele klanten bedienen…

Ik las laatst op Facebook een bericht van een relatiecoach die een pinautomaat had aangeschaft. Ze vond het zo vervelend om lang op haar betaling te moeten wachten, dat ze haar klanten na afloop van het consult liet pinnen.

Een beetje alsof ze een eetcafé had waar ze de klanten voor een kop soep liet afrekenen 🙁

Zelf leer ik al vele jaren mijn klanten om VOORAF betaald te worden en ze zijn enorm blij met deze kennis… het betekent heel veel voor ze.

Waarom is vooraf betaald worden zo belangrijk? Hierbij 4 redenen:

1. Als je vooraf betaald wordt, geeft dat aan dat je in de lead bent. Je laat je leiderschap zien, omdat je je voorwaarden stelt aan de manier waarop je werkt. Dit maakt dat je dienst een hogere waarde krijgt voor de klant. Je klant zal veel serieuzer omgaan met je adviezen, coaching of lessen en daardoor betere resultaten halen.

2. Als de klant vooraf betaalt, toont hij daarmee vertrouwen dat je dienst het waard zal zijn. Dit vertrouwen doet heel veel, je voelt je letterlijk op waarde geschat. Je zult je uiterste best doen om dit vertrouwen waard te zijn. Het zorgt voor een vruchtbare, respectvolle, gelijkwaardige samenwerking waar alle partijen wel bij varen.

3. Als je vooraf betaald wordt door de klant, kunnen zowel de klant als jij zich concentreren op het werk. Je bent betaald, je hoeft je hier geen zorgen meer over te maken. Ook de klant hoeft zich geen zorgen te maken of hij je kan betalen, hij heeft je immers al betaald. De kwaliteit van je werk wordt beter, omdat je je beiden kunt concentreren erop.4. Als je vooraf betaald wordt, zal de klant de waarde van je dienst hoger inschatten. Hij heeft er immers voor betaald, en heeft er dus belang bij om dat te doen. Hij wil niet meemaken dat hij zich vergist zou hebben… Als hij nog niet betaald heeft, kan hij eventueel denken: “Misschien ben ik wel niet tevreden, dan hoef ik straks niet te betalen”. Hij zal extra kritisch kijken… Zoiets wil je helemaal niet, dat deze “kritische agenda” onderdeel is van jullie werkrelatie!

Kortom, vooraf betaald worden zorgt voor de best mogelijke samenwerkingsrelatie tussen jou en de klant, waarin je beiden kunt bloeien en groeien.

Waarom zorgt dan niet iedereen ervoor, om vooraf betaald te worden, kun je je afvragen? De reden die mensen vaak zelf noemen, is dat het gewoon niet zou kunnen. “In bedrijven is nu eenmaal de norm dat men binnen 3 maanden betaalt”, zo hoor ik dan…

Misschien moet je weten dat die norm er helemaal niet is. Vele van mijn klanten halen hun geld binnen, alvorens ze nog maar 1 stap in het bedrijf hebben gezet. Ze vinden het zichzelf waard en dwingen het af; er is geen andere manier van werken voor hen mogelijk.

De echte reden waarom men niet vooraf betaald wordt, is daarom een hele andere, denk ik. De echte reden is dat veel coaches, trainers en adviseurs zich werkelijk niet waardevol genoeg vinden om dit af te dwingen. Ze zijn blij met iedere klant en voelen zich niet in staat om hier voorwaarden aan te stellen.

En dat is wat ik niet voor je wil… zo hoeft het niet te zijn.

http://bouweenbloeiendbedrijf.nl/reisnaarrijkdom/
Bouw een Bloeiend Bedrijf B.V.
Laura Babeliowsky
Johannes Verhulststraat 204 Hs
1075 HE Amsterdam
Tel: 020-8100220
Email: info@bouweenbloeiendbedrijf.nl
www.bouweenbloeiendbedrijf.nl

 

 

 

Delen: