Sprekend Leiderschap – Ooit gehoord in een dodelijk saaie presentatie: ‘Dat kun je beloven, maar je wilt iemand niet dood maken met een blije mus’. Een lach in de zaal. En plots was iedereen was weer wakker. Deze verspreking is me bijgebleven. De rest van het verhaal niet meer. Waarom blijft deze zin zo lang hangen? En kun je dat zelf ook doen met presentaties?
Beeldend presenteren
Het beeld dat deze verspreking oproept, is zo sterk dat je er niet omheen kunt. Maar waarom moet je om dit beeld lachen? Omdat je er over na moet denken, en je hersenen er van schrikken. Er zitten twee vragen in deze zin, die jij met je eigen fantasie moet beantwoorden. ‘Hoe ziet een blije mus eruit?’ en ‘Hoe maak je iemand dood met een mus?’
Als je die twee vragen hebt beantwoord, dan ga je die antwoorden in een beeld combineren. De absurditeit van dat beeld, maakt dat je hersenen het bijna niet aankunnen. Het valt compleet buiten de kaders van je verwachting. Je had een cliché-spreekwoord verwacht, en nu heb je opeens dit rare beeld in je hoofd! Wat moeten je hersenen hiermee?
Als iets zo onvoorspelbaar en onverwacht is, dan besluiten je hersenen in een split-second wat ze er mee moeten. Iets onverwachts kan wel eens gevaarlijk zijn. Je staat bij onverwachte dingen direct onder interne spanning. Maar gelukkig, het blijkt totaal ongevaarlijk. Je kunt de spanning loslaten. Interne spanning kunnen we op drie manieren loslaten. We kunnen gaan huilen, gaan schelden of gaan lachen. Bij schrikken zie je dit het beste, maar hetzelfde principe geldt voor absurde humor. En van een blije mus gaan we dus lachen.
Breinbeelden blijven beter hangen
Iedereen kan zich iets voorstellen, iedereen heeft fantasie. De beelden die iemand zelf actief heeft bedacht, die blijven vaak goed hangen. Voorgekauwde presentaties vaak niet, want dat is passieve informatieverwerking. Wil je dat iets blijft hangen? Laat je publiek dan nadenken. En het liefst buiten de kaders. Want dat maakt het verschil tussen een zaal vol hersenloze zombies en vrolijke fantasten.
Anne van Barlingen – Communicatieadviseur, sportmasseur en ontwerper & maker van gepersonaliseerde schoenen.
Gespecialiseerd in het schrijven van speeches met humor, prikkelende persberichten en kooplustopwekkende webteksten