Hoe succesvol ben jij eigenlijk – echt? En wat betekent succes voor jou als ondernemer? In Business succes met een smile nodigt Cor de Graag, multipreneur pur sang, je uit tot een verrassend open en eerlijke reflectie. Niet over cijfers, schaalbaarheid of KPI’s, maar over jouw innerlijke kompas, over zingeving en plezier, en over de kracht van ‘extreem leren’. Zijn tien succesboosters vormen geen stappenplan naar een miljoenenomzet, maar een liefdevolle uitnodiging om voluit en vrij te ondernemen – mét een glimlach. We verloten 5 exemplaren.
door Petra Hiemstra, 14 mei 2025
Cor stelt de prikkelende vraag: Onderneem je omdat je een onderneming hebt, of onderneem je omdat je een ondernemer bént? In zijn boek draait het niet om modellen, maar om menselijkheid. Dat begint al bij het terugkijken naar je eigen ondernemersfilm: hoe vroeg in je leven begon je ondernemend gedrag te tonen? Was het nieuwsgierigheid, frustratie, financiële drang of een diep verlangen naar onafhankelijkheid?
Veel ondernemers zijn zó vergroeid met hun bedrijf, dat loslaten voelt als zelfverlies. Cor houdt een spiegel voor: Ben jij je bedrijf, of héb je een bedrijf? Die vraag bepaalt of je kunt groeien, loslaten of zelfs verkopen. Ook nodigt hij uit om je eigen definitie van succes te formuleren: financieel, persoonlijk én maatschappelijk. Want als je zelf niet hebt bepaald wanneer iets succesvol is, hoe weet je dan of je op koers ligt?
Waar klassieke businessboeken de bekende P’s van ondernemen opdreunen – People, Product, Process, Purpose en Profit – schuift Cor er een nieuwe P tussen: Pleasure. Ondernemen mag licht zijn, vol energie en plezier. Maar alleen als je aan de juiste knoppen durft te draaien: werk je ín je zaak of áán je zaak? Heb je zicht op je potentieel, of ben je vooral druk met overleven?
Cor fileert succesillusies genadeloos. “Als je geen idee hebt wat de opbrengsten geweest hádden kunnen zijn als je alles perfect had uitgevoerd, dan onderneem je zonder plan.” Tegelijk daagt hij uit om mild te blijven: succes is geen sprint. Het is een dans tussen richting en ruimte.
Wat is jouw Sweet Spot? Volgens Cor is iedere poging om succes volledig te definiëren een vorm van luchtfietserij. Toch heeft ieder bedrijf een unieke succeszone: het punt waar passie, talent en toegevoegde waarde samenkomen. Maar succes is niet eindeloos houdbaar. Ben je nog relevant in de markt? Voeg je nog iets toe, of vaar je op oude routines?
Een essentieel onderdeel van duurzaam succes is durven loslaten: van controle, van verkramping, van verlatingsangst. Groei vraagt vrijheid – voor jezelf én je medewerkers.
Een van de krachtigste inzichten uit het boek gaat over de manier waarop je naar medewerkers kijkt. Denk je in FTE’s en loonkosten, of in Full Time Value – het potentieel dat je vrijmaakt als mensen vanuit vrijheid verantwoordelijkheid nemen? Heb je al een Chief Value Officer in je organisatie, iemand die waardeontwikkeling centraal stelt?
Cor gelooft dat je als ondernemer verantwoordelijk bent voor de ontwikkeling van je mensen. Laat je medewerkers niet groeien in een keurslijf van functies en profielen, maar vanuit hun potentie. De mens ís je concurrentievoordeel – op elk niveau in de organisatie.
Een andere succesbooster is Cor’s liefde voor ultra leren. Autodidacten kunnen buiten de gebaande paden leren – van YouTube tot praktijkervaring. Kijk je als werkgever alleen naar diploma’s, of vraag je ook: Wat heb jij de afgelopen jaren geleerd?
Ook pleit hij voor ‘functieloze tijd’: vrijdenktijd waarin je zonder prikkels of afleiding opnieuw in contact komt met je creativiteit. Heb jij al een vrijdenktarget voor jezelf gesteld?
Een verrassend hoofdstuk gaat over droomdieven – mensen die jouw visie en lef proberen te temperen. “Dat kan toch niet, wat jij wilt?” herkent elke ondernemer. Cor moedigt je aan om grenzen te stellen aan hun invloed en juist de mensen te zoeken die jouw vlam aanwakkeren.
Ook bijzonder: zijn metafoor van de visnetactie. Hoe vaak laat jij je ‘netje’ zakken in je bedrijf, om te zien wat zich daarin verzameld heeft? Neem je de moeite om dat wat boven komt, met aandacht en waardering te bekijken? Het kan je denkkracht drastisch vergroten.
Ben jij ondernemer met ambitie én zelfreflectie? Heb je zin in een boek dat je aanzet tot denken én voelen? Dan kun je meedoen aan de verloting van vijf exemplaren van Business succes met een smile. De enige voorwaarde: de winnaars delen na ontvangst een post met foto op LinkedIn en/of social media over hun inzichten of leeservaring en taggen Cor de Graag in hun bericht.
De winnaars worden bekendgemaakt via mijn volgende nieuwsbrief over begaafde ondernemers. Wil je kans maken? Stuur een mail naar: petra.hiemstra@haagsehoogvliegers.nl en vermeld in de mail je adresgegevens.
Je kunt het boek uiteraard ook direct bestellen op website van de auteur (aanrader als je een gesigneerd exemplaar wilt!), bij lokale boekhandel, bol.com of managementboek.nl – het kost € 27,95.
Cor schreef eerder het boek Ondernemers zijn net mensen.
Een company optimizer nodig? Klik dan hier voor zijn website.
Lees: De 5 groeifasen voor ZZP’ers I Begaafd ondernemen – van worstelende expert naar eigenzinnige groeier