Knap-begaafd? Ik? Ga weg! (toch even checken)

Als slimme kinderen (en volwassenen) niet goed worden begeleid, kan dit leiden tot onderpresteren, apathisch gedrag of depressiviteit. Voor volwassenen geldt ook dat het slim is om een omgeving te zoeken waarin ze goed gevoed blijven en uitgedaagd worden in hun ontwikkeling.
Veel boven gemiddeld of knap-begaafde mensen herkennen zich niet in het ‘label’ hoogbegaafdheid. Komen er soms pas door herkenning bij hun kinderen op latere leeftijd achter dat zij zelf ook een IQ van >130 hebben, beelddenkers zijn en/of hooggevoelig. De appel valt immers vaak niet ver van de boom. Slaken dan een zucht van verlichting: JA! dat herken ik! Of er begint dan pas een periode van rouw: ‘Wat zou er allemaal anders gegaan zijn als ik het geweten had?’. Daarna komt de vraag: ‘En nu?’ Bijstellen van je zelfbeeld en zelfacceptatie volgt in de weken, maanden, soms jaren, daarna. Sommigen besluiten alsnog te gaan studeren. En lopen vervolgens opnieuw aan tegen leerproblemen: geen overzicht, een ‘start’probleem, uitstellen, niet kunnen onthouden van betekenisloze informatie, niet kunnen plannen. Omdat hoogbegaafden heel anders leren dan gemiddeld begaafde mensen kan het uitkomst bieden om dan ondersteuning te zoeken. Check hier of je je in de signalen herkent:

 

SIGNALEN VOLWASSENEN:

  • je hebt een sterk gevoel van “anders” zijn
  • je hebt moeite met autoriteit
  • je hebt een zeer sterk rechtvaardigheidsgevoel
  • je functioneert het beste ‘solo’
  • je hebt een hekel aan groepen
  • je verveelt zich meestal vreselijk op verjaardagen en feestjes
  • anderen snappen je grapjes nooit
  • anderen kunnen je vaak niet volgen
  • je denkt dat je ongelijk hebt omdat alle anderen iets anders denken
  • je bent non-conformistisch
  • op school hoorde je er nooit bij
  • je ziet snel oplossingen voor problemen
  • je bent het type wereldverbeteraar
  • je bent zeer trouw en loyaal
  • je stelt hoge eisen, vooral aan jezelf
  • je bent snel verveeld
  • je hebt een gruwelijke hekel aan herhalingen van wat net gezegd is
  • je bent snel geprikkeld
  • je bent snel geïrriteerd en ongeduldig
  • je hebt veel innerlijke onrust
  • je zit vaak te tobben
  • als je met een project bezig bent, vergeet je alles om je heen en werkt hier dubbele uren aan
  • je moet vaak moet je denkbeelden uitleggen, cq verdedigen of je denkbeelden worden gewoon genegeerd
  • je hoort nogal eens: ‘doe toch niet altijd zo ingewikkeld’, ‘ga je altijd zo diep’, ‘ben je altijd zo serieus?’, ‘wat lees je nu weer voor ’n ingewikkeld boek’ etc.
  • je durft soms alles, dan weer niets (kuizenaarsperiode wisselt zich af met sociale periode, stemmingswisselingen)
  • je hebt een laag zelfbeeld (laat je absoluut niet zien aan de buitenwereld!) “Als ik het soms eens durf te zeggen, snapt toch niemand het!”
  • je hebt vaak het gevoel onder je niveau te presteren
  • je hebt vaak problemen met het organiseren van je leven
  • je stelt dingen die je moet doen chronisch jeit
  • je hebt vaak problemen met het starten van iets dat gedaan moet worden
  • je hebt vaak problemen met voortzetten en afmaken van iets waar je mee bezig bent
  • je hebt vele versnipperde projecten
  • je hebt een sterke drang naar prikkels
  • je bent vaak overgevoelig voor zintuiglijke waarnemingen
  • je hebt neiging tot verslavingen
  • je bent creatief ingesteld (muziek en toneel, schrijven)
  • je bent erg intuïtief
  • je hebt vaste procedures om dingen te doen

Hoogbegaafdheid betekent niet dat je tienen haalt of automatisch in je werk excelleert. Dat denken mensen soms. Hoogbegaafden moeten leren leren. Je kunt wel op een bepaalde manier bedraad zijn, maar je moet er wel mee leren omgaan. Voor kinderen die sneller willen en kunnen dan de rest is de juiste plek vinden op school geen luxe probleem. Als slimme kinderen (en volwassenen) niet goed worden begeleid, kan dit leiden tot onderpresteren, apathisch gedrag of depressiviteit. Voor volwassenen geldt ook dat het slim is om een omgeving te zoeken waarin ze goed gevoed blijven en uitgedaagd worden in hun ontwikkeling. Waar het ok is om snel tot de kern door te dringen, doortastend te zijn, waar dat in situaties met mensen die liever voorzichtig aftasten, onvruchtbaar is.

Tijd om je spiegelneuronen de ruimte te geven? Op niveau sparren met mensen die je wél begrijpen? Gelijk gestemden die dezelfde innerlijke urgentie voelen en willen praten over wezenlijke zaken? Die samen willen groeien in persoonlijk en zakelijk opzicht? Neem deel aan ons traject ‘Eenzame dansers’ – september 2015. Of laat je individueel spiegelen, zodat je weer gaat stralen en excelleren. Je bent van harte welkom.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.