De mooiste boeken over luisteren – Op zoek naar een inspirerend boek voor deze zomer over luisteren? Behalve mijn eigen Mag ik je grootluisteren? Vertel!, Ministeries voor de Nieuwe Tijd en onze dichtbundel LuisterLiefde (natuurlijk :-)) vind je hier is mijn persoonlijke Zomer Top 15!
Veel leesplezier gewenst!
door Petra Hiemstra, 18 juli 2024
- De kunst van holding space – Lessen in liefde, loslaten en leiderschap – Heather Plett nodigt haar lezers uit om alert te zijn op de ruimte die we mensen bieden om hun verhaal te doen: is die groot of klein? Het vraagt wijsheid uit de valkuil van oplossen te blijven, omdat onze oplossingen en adviezen vaak de kracht en autonomie van de ander aantasten. Het vergt wijsheid te weten welke vragen je op welk moment stelt om de ander(en) te helpen om tot een dieper niveau van weten, onderzoek en complexiteit te komen, zodat mensen zelf verantwoordelijkheid en eigenaarschap voor hun groei en transformatie kunnen nemen.
- De kunst van mensen kennen – Hoe je de verbinding aangaat en elkaar echt kunt begrijpen – David Brooks schat in dat ongeveer 30% van de mensen die hij ontmoet natuurlijke vragenstellers zijn. De overige 70% is vooral bezig met vertellen en zichzelf presenteren. Brooks stelt: een goede gesprekspartner is een luidruchtige luisteraar. Iemand die simpele en specifieke vragen stelt en zo actief luistert dat hij calorieën verbrandt. Goede gesprekspartners nemen mensen mee op een wederzijdse verkenningsreis die leidt tot beter begrip.
- De zin van het bestaan – Een inleiding tot de logotherapie – Victor E. Frankl deelt in dit boek zijn ervaringen als Auschwitz en introduceert het begrip: Logotherapie, een uiterst humane vorm van psychiatrie die is gebaseerd op het streven van de mens om een hogere, definitieve betekenis aan het leven te geven.
- Humble Inquiry – The gentle art of asking instead of telling – Edgar H. Schein en Peter A. Stein benoemen eerlijk dat áls we luisteren, we ook graag willen dat wat we beluisteren écht de moeite waard en relevant is. Dat betekent dat we bewust moeten spreken én dat we voorzichtig zijn met het geven van adviezen.
- In therapie – Beschouwingen van psychiater en patiënt – In dit boek beschrijven patiënt en psychiater en patiënt, Irvin D. Yalom en Ginny Elin, afwisselend hun ervaringen over het verloop van de therapie en hun therapeutische verhouding. Heel inzichtrijk voor iedere coach, psycholoog en welzijnswerker.
- Je luistert niet – Wat je niet hoort maar wel wilt weten – Kate Murphy beschrijft teffend hoe en waarom we tekort schieten in onze manier van met elkaar communiceren. Het doet er niet toe hoe lang je iemand kent of hoe goed je hem of haar denkt te kennen: als je niet meer luistert, begrijp je steeds minder goed wie hij is en hoe je je tot hem (of haar/hen) verhoudt.
- Luister alsjeblieft! – Hans Stolp en Harm Wagenmakers beschrijven in dit boekje de tien heilige wetten van communicatie, waaronder de kunst van het zwijgen en de genezende kracht van het aandachtig diepe luisteren.
- Luisteren als levenshouding – Inspiratie bij spirituele beoefening – In een spirituele levenshouding staat luisteren met alle zintuigen centraal, stelt Richard Siegler. Luisteren is een handeling geboren uit liefde en invoelingsvermogen. Bijvoorbeeld bij stille meditatie, bij beoefening van innerlijk onderzoek en in onze relaties. Volgens Stiegler ontstaan bezielde, levendige, verdiepende en creatieve gesprekken alleen als we present zijn, als we onszelf helemaal geven in het gesprek. Als we een veld van resonantie voor en met de ander willen zijn, zodat trillingen of impulsen die we ontvangen vanuit de binnenwereld van onze gesprekspartner gevoeld, ervaarbaar, versterkt en gedeeld kunnen worden. Op die manier verbinden we ons ook aan de diepste, meest melodieuze en overvloedigste stromen van het leven zelf.
- Luisteren is goud – Verdiep relaties, maak organisaties menselijk en geef groei gehoor – In dit boek stelt Eric de Haan dat wie niet bezig is beter te luisteren, bezig is om doof te worden. Iedereen wil gehoord worden, maar écht luisteren lijkt een steeds schaarser goed. Hoog tijd om luisteren te (her)waarderen.
- Just Listen / Luisteren loont! – Hoe je tot iedereen doordringt en je doel bereikt – Mark Goulston
- Problemen laten bij wie ze horen – Begrijpend leren luisteren zonder meteen te helpen – door Gary B. Lundberg en Joy Saunders Lundberg – Aanrader voor iedereen die gebukt gaat onder het gevoel verantwoordelijk te zijn om naasten te helpen hun problemen op te lossen.
- Spreken is goud – Pleidooi voor een nieuwe gesprekscultuur – Anselm Grün pleit ervoor dat we met onze volle aandacht spreken, luisteren en zwijgen. Hij moedigt ons aan om met de taal dichter bij onszelf en ons wezen te komen, in onze persoonlijke en zakelijke relaties.
- Spreken met liefde, luisteren met compassie dragen bij aan een betere wereld – De boeddistische monnik, dichter, publicist en mensenrechtenactivist Thich Nhat Hanh stelt dat aandachtig communiceren in relaties net zo helend werkt als op de werkvloer.
- The Culture Code – The secrets of highly successful groups – Daniel Coyle stelt dat in excellente teams, alle teamleden naar elkaar luisteren als trampoline springers. Zij vergroten de collectieve intelligentie door ongeveer in gelijke mate te spreken en naar elkaar te luisteren, ervoor te zorgen dat iedereen zich veilig en gesteund voelt, bijdragen eerlijk, open en kort te houden, veel oogcontact te maken, transparant en energiek aanwezig te zijn en met elkaar te spreken, niet via de teamleider of voorzitter. Teamleden wisselen actief informatie uit, stellen oude overtuigingen vriendelijk aan de kaak, dragen regelmatig suggesties aan voor alternatieve mogelijkheden, gaan regelmatig uit elkaar en brengen nieuwe informatie ter tafel. Excellente leiders communiceren 3 simpele boodschappen: je hoort bij deze groep, deze groep is speciaal – we houden er hoge standaarden op na. Ik geloof dat je aan deze hoge standaarden kunt bijdragen.
- Waarom gemeenten niet naar burgers luisteren – In zeven stappen naar een betere participatie – door Rob Janssen en Paulus Bloem – Onderzoek wijst uit dat 2/3e van alle inwoners vindt dat bestuurders onvoldoende in staat zijn om de huidige maatschappelijke problemen goed op te lossen.
Ken jij boeken die ik absoluut zou moeten lezen? Deel je tips graag, dan voeg ik ze hieronder toe!