Een goed verhaal brengt je verder! Over de waarde van storytelling

Hoe zorg je dat mensen willen luisteren naar je verhaal en erdoor geraakt worden? “Storytelling” is als marketingtool niet meer weg te denken uit de gereedschapskist van iedere zichzelf respecterende communicatieafdeling. Het vertellen van persoonlijke verhalen is echter veel meer dan het zoveelste instrument voor klantenbinding. Echte verhalen van echte mensen creëren actiebereidheid en lange termijn betrokkenheid. Maar hoe vind je deze verhalen? Hoe giet je ze in de juiste vorm?

“De Bank” wil met haar nieuwste campagne laten zien dat zij het verhaal van de klant centraal stelt. Steeds meer bedrijven tonen met een stuk geschiedenis en een persoonlijk verhaal waar zij vandaan komen en waar ze voor staan. Ook in de zorg is het verhaal als tegenhanger van steeds meer meten en administreren bezig aan een glorieuze weg terug omhoog. Zonder al het goede van efficiënter werken teniet te willen doen, komt er meer aandacht voor de ervaringen van de patiënt, cliënt en mantelzorger, maar ook voor die van de zorgprofessional.

Ook andere maatschappelijke organisaties, zoals die voor ontwikkelingssamenwerking, vertellen in toenemende mate het verhaal van hun doelgroep. Een schrijnende situatie krijgt een gezicht, wat mensen raakt. Ze voelen zich aangesproken en willen deel zijn van de oplossing. Verbeteringen delen, werkt vervolgens ook het best aan de hand van persoonlijke verhalen. Deze cyclus creëert betrokkenheid en actiebereidheid en raakt met haar aanpak aan “constructive journalism”. Een nieuwe journalistieke beweging die er vanuit gaat dat alleen maar negatief nieuws mensen moedeloos en passief maakt. Laat ook de andere, hoopvolle kant van het verhaal zien!

Met Verhalenpodium help ik, Lisa Koolhoven, bedrijven, zorginstellingen en maatschappelijke organisaties hun verhaal te vertellen en uit te wisselen met anderen. Pogingen om het verhaal van je organisatie(doel) te vertellen zijn alleen effectief als daarvoor echte verhalen van echte mensen worden aangeboord. Ik zet daarvoor een uitnodigende manier van interviewen in, mijn oog voor de emotie achter een verhaal en mijn voorliefde voor de anekdote.
Deze benadering van storytelling is geen marketingtool van een opgepoetste boodschap. Het is het benutten van persoonlijke ervaringen van medewerkers en klanten voor evaluatie en innovatie van je organisatie, product of dienst. Wat gaat goed en wat kan beter? Verhalenpodium helpt het met haar aanpak van storytelling inzichtelijk te maken en erover te communiceren. Via de juiste kanalen naar de beoogde doelgroep, op een aantrekkelijke, constructieve manier verwoord.
In het proces naar de start van Verhalenpodium heeft het mij geholpen mijn eigen verhaal in kaart te brengen. Coach Petra Hiemstra van Haagse Hoogvliegers bood hierbij ondersteuning. Zij start coachingstrajecten vanuit een biografische analyse: Waar kom ik vandaan? Vervolgens maakt ze de stap naar: Wat wil het leven van mij? De kracht van je eigen verhaal vertellen is dan dat het overzicht biedt over wat is geweest, houvast geeft in het hier en nu en richting voor de toekomst.

Een goed verhaal brengt je verder!

Lisa Koolhoven, Verhalenpodium | storytelling voor organisaties en particulieren

www.verhalenpodium.nl | info@verhalenpodium.nl |

Volg Verhalenpodium op twitter: @verhalenpodium

 

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.