Get comfortable on camera door Elsewine Rietveld I Boekbespreking & verloting

Get comfortable on camera

Al jaren verzorgt collega Elsewine Rietveld één van de bestsellers uit ons trainingsaanbod rond sprekend leiderschap: Magnetisch Charisma. Deze zomer bracht ze, in eigen beheer, haar eerste boek uit, in het Engels: Get comfortable on camera. Een aanrader voor iedere professional die zijn of haar presentatie en presentie op camera wil verbeteren, daarin strategischer te werk wil gaan en zo en makkelijker ideale cliënten wil kunnen aantrekken. Het boek is logisch opgebouwd en bevat heel veel waardevolle tips voor iedereen die succesvol wil zijn met video’s. Ook heeft Elsewine verschillende ‘videosterren’ geïnterviewd die hun belangrijkste bevindingen en tips delen. We verloten twee exemplaren.

boekbespreking en verloting door Petra Hiemstra, 23 augustus 2021

Get comfortable on camera – How to feel confident making video’s and attract more ideal clients to your business

Elsewine: “De eerste keer dat ik een live video wilde opnemen, had ik alles zorgvuldig opgesteld: camera, belichting, achtergrond. En op het moment dat ik de video wilde opnemen … liep ik de kamer uit! De gedachte alleen al dat duizenden mensen naar me keken of zouden kijken, voelde alles behalve comfortabel en zelfs intimiderend. En dat terwijl in realiteit hooguit een handjevol mensen deze eerste video echt zouden zien. Ik ging ook twijfelen aan mezelf: is mijn boodschap écht de moeite waard? Wie ben ik om dit verhaal te vertellen? Is mijn Engels wel goed genoeg? Weet ik wel genoeg? Kan ik wel onthouden wat ik wil zeggen? Hoe voorkom ik het gevoel van paniek zodra ik op de opname knop druk? Zouden er echt mensen geïnteresseerd zijn in mijn verhaal?

Het moment herinnerde me aan een spreekbeurt voor mede studenten tijdens mijn studietijd: 90 paar ogen keken me direct aan. Ik voelde me als een ree die in de koplampen staarde: het koude zweet brak me uit, ik kreeg een mentale black-out en heb geen idee meer wat ik heb gezegd … Het leek me handig om daar iets aan te gaan doen, dus werd ik lid van een debatclub. Het vaker spreken voor publiek, de waardevolle feedforward van de vele juryleden tijdens toernooien én de hulp van mijn partner, die ik inmiddels had leren kennen, hielp om het gevoel een ‘ree’ te zijn langzaam te laten verdwijnen. En het is eerlijk om te zeggen: ook na inmiddels bijna 25 jaar ervaring met het spreken voor publiek, blijven er spannende momenten. Toch weet ik nu: het gaat er niet om angstig te zijn, het gaat om het zelfbewust en goed geaard kunnen omgaan met de spannende situatie. Een groot verschil”

De meerwaarde van video opnames

Elsewine: “Er zijn verschillende manieren waarop mensen kennis tot zich nemen. Sommige mensen lezen graag, anderen leren graag direct van iemand naar wie ze kijken. Het belangrijkste voordeel van video’s is, dat mensen het gevoel hebben dat ze je al kennen voordat je ze eventueel later in levende lijve ontmoet. Het maken van video’s is heel geschikt voor verschillende doeleinden. Je kunt het gebruiken om anderen te onderwijzen, te entertainen, je producten of diensten te verkopen, groepen mensen met elkaar te verbinden rond een bepaald thema of je expertise te delen. Als je je boodschappen deelt door middel van artikelen, boeken of verhalen bijvoorbeeld, is er een grote afstand tussen jou als persoon, je publicaties en je publiek. Bij video valt die afstand weg. Je publiek kan direct je persoonlijkheid en ook je passie goed voelen. Je zult merken dat daardoor er direct een ‘schifting’ optreed. Alleen mensen die écht met je resoneren, blijven over. En dat is prima.”

Verschillende typen video’s

Elsewine: “Pas toen ik dit boek ging schrijven, besefte ik me hoeveel verschillende soorten video’s er zijn: tip video’s, live video’s, verhalende video’s, ‘testimonial video’s’ – hierin delen mensen hun ervaringen met jou als persoon of met het product of de dienst die ze hebben gekocht, case study video’s, Vraag & Antwoord video’s, achter de schermen video’s, voor/na video’s, hobby video’s en nog veel, veel meer. Deze worden veelal gepost op de website van de ondernemer zelf, in een advertentie of op sociale media.”

Wanneer ‘werkt’ een video?

Elsewine: “Of een video écht werkt is van veel zaken afhankelijk. Veel beschrijf ik ervan in mijn boek. Ik zal er hier drie noemen:

De eerste is de échtheid van de maker. Je publiek merkt het direct als je anderen probeert te kopiëren en dus niet écht jezelf bent. Echt helemaal jezelf zijn, dus met je hele lichaam energetisch present zijn op video, is magisch! Wat daar écht bij helpt is allereerst een goede warming up. Ook helpt het om door te lens heen te kijken in plaats van  naar de lens te kijken, heb ik gemerkt. Ook helpt het om éérst in de lens te kijken, pas dán te gaan praten, en ook als je klaar bent met spreken nog 2 seconden te blijven kijken voor je je ogen neerslaat of afwendt. Ik noem dat de LSL methode: Look Up, Speak, Look up.

2. het denkwerk dat aan het maken van de video is voorafgegaan. Heeft de maker nagedacht over wat hij/zij wil dat de video ‘doet’? Welk verhaal dient écht verteld te worden? Is dat verhaal of die boodschap in één zin samen te vatten? Wat moet het publiek na het zien van de video gaan doen? Werkt alle techniek? Slaagt de maker erin om de aandacht van het publiek goed vast te houden, door een aantrekkelijke introductie? Leest de videomaker de commentaren vóór, voordat hij/zij ze beantwoordt? Benut de maker ook de wijsheid van zijn/haar publiek?

3. Draag niets groens als je voor een ‘green screen’ staat!

Een goed gekozen visuele achtergrond en de juiste muzikale ondersteuning kunnen tenslotte ook zeer helpend zijn. Net als de innerlijke ruimte voor ‘gedoe’, er gaat altijd wel iets mis. Daar goed mee weten om te gaan, geeft ook rust.”

Is het boek Get comfortable on camera écht iets voor jou? We verloten twee exemplaren!

Stuur een mail met in de titel ‘Get comfortable on camera‘ naar petra.hiemstra@haagsehoogvliegers.nl en vermeld in de mail je adresgegevens. De exemplaren worden verloot onder de eerste 10 respondenten na publicatie van dit artikel in onze nieuwsbrief van september 2021. De namen van de winnaars maken we op onze website bekend.

Uiteraard kun je het boek t.w.v. 14,95 plus verzendkosten ook direct bestellen bij Elsewine zelf – klik dan hier, je lokale boekhandel of managementboek.nl

 

 

 

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *