Intuïtief samenspel – Volledig aanwezig zijn en van daaruit verder – Interview met Dymphi Peeters

Intuïtief samenspel – “Liefdevol luisteren lucht op en versterkt de potentie in jezelf en de ander. Voor mij betekent luisteren en grootluisteren dat ik in connectie met mijn eigen bron van liefde en aandacht volledig aanwezig ben in het moment. En dat ik mij, vanuit die verbinding met mezelf en met alle kennis en vaardigheden die ik tot mijn beschikking heb, afstem op de andere muzikanten en ons publiek, in het vertrouwen dat we samen de muziek kunnen laten stromen. In dat intuïtieve samenspel, is het voor mij de kunst om erop te vertrouwen dat ik van moment tot moment weet welke muziek ik moet spelen.”

Intuïtief samenspel

“Ik werk als muzikant (kora en zang). Het is mijn missie om mensen verlichting en vrede te brengen door middel van muziek en hen op die manier met de liefdevolle bron in zichzelf te verbinden. Ik geef concerten met het Mehmet Polat Trio, werk mee aan ritueel danstheater voorstellingen zoals “Warrior of the Dance” van “Step out of the Story” en geef (solo) concerten met mijn eigen muzikale creaties met kora en stem. Daarnaast geef ik regelmatig workshops stemimprovisatie aan groepen en bedrijven eventueel in combinatie met een concert met kora en zang in het kader van teambuilding.

De kora is een Malinese harp (West Afrika). Ik zing in de taal uit het onbekende land: een klankentaal. Voor mij is dit de ultieme taal van mijn gevoel. Mijn muziek laat zich benoemen als (innerlijke) wereldmuziek: vocale improvisatie met een meditatieve sfeer. Mensen zeggen vaak dat ze graag op een matje willen liggen om er naar te luisteren. Op het moment van schrijven ben ik samen met Ecstatic Dance Utrecht een band op aan het richten die vanuit improvisatie en intuïtie muziek maakt die helemaal afgestemd is op dansers.”

Interview met Dymphi Peeters (1979), muzikante (zang en Afrikaanse Kora) en docent stemimprovisatie. Dymphi studeerde Toegepaste Onderwijskunde. Na haar studie verdiepte zij zich in NLP, Systemisch werk, Transactionele Analyse, Stemexpressie, Folk- en Wereldmuziek, Opera en Ecstatic Dance.

Door Petra Hiemstra, 29 juni 2017

Intuïtief samenspel… en vandaaruit verder

“Voor mij betekent luisteren en grootluisteren dat ik in connectie met mijn eigen bron van liefde en aandacht volledig aanwezig ben in het moment. En dat ik mij, vanuit die verbinding met mezelf en met alle kennis en vaardigheden die ik tot mijn beschikking heb, afstem op de andere muzikanten en ons publiek, in het vertrouwen dat we samen de muziek kunnen laten stromen. In dat intuïtieve samenspel, is het voor mij de kunst om erop te vertrouwen dat ik van moment tot moment weet welke muziek ik moet spelen.

Als ik teveel in mijn hoofd zit, als ik bijvoorbeeld ga denken aan wat er voor muziek er aan komt of als ik mijn gedachten uit laat gaan naar het volgende stuk dat we gaan spelen, dan raak ik kwijt waar ik mee bezig ben. Ook op het moment dat ik vanuit het streven naar ‘prestatie’ ga spelen, maak ik veel fouten en voel ik me wiebelig.”

De schaduwkanten van het niet luisteren

“Wat de schaduwkanten van niet luisteren zijn? Als je niet naar jezelf luistert, voel je je niet krachtig. Je durft geen stappen te zetten. Je maakt je klein. Je durft je missie niet te leven. Je blijft in je angst zitten. Leert jezelf niet kennen, en ook de ander niet. Zo mis je een heleboel leuke kansen, vind je geen innerlijke vervulling, voel je je niet gesteund en kun je anderen ook niet werkelijk tot steun zijn. Als je geen contact met jezelf en met anderen maakt, hoor en zie je jezelf niet en anderen niet. Daardoor laat je je door de uiterlijke wereld bepalen. Word je een speelbal van je omgeving. Daar kun je je heel gefrustreerd, verdrietig en boos om voelen. Of voel je helemaal niet meer. Voel je je letterlijk afgesneden van het leven.”

Discipline brengt magnetisch charisma

“Uiteindelijk zit er aan dat niet-luisteren een grens, richting het levenseinde of naar een nieuw leven. Ik geloof dat we door moedig te zijn om te erkennen wat we niet willen, we ten diepste ook gaan voelen wat we wel willen. Dat diepe voelen geeft kracht en discipline om naar die nieuwe situatie toe te bewegen. Het brengt je discipline in je eigen manier van denken, in waar je op focust. Het bijzondere is dat áls je vanuit je eigen liefdevolle bron met het universum gaat communiceren over hoe je je graag zou willen voelen, je steeds gerichter je je gedachten zo kiest, dat je je blij voelt. Dat heeft een effect op je omgeving. Je zult zien dat het leven je dan van de weeromstuit ervaringen brengt, waardoor je je nog blijer gaat voelen. Je bent een soort aantrekkingspunt voor die vreugdevolle ervaringen.

Dat betekent niet dat je pijn en het verdriet en de woede in jezelf niet mag voelen, het gaat er om heel erg ok zijn met alles wat je voelt, én de discipline hebben om het te voelen niet meteen te projecteren op de ander of je omgeving, maar om er zelf iets mee te doen: dansen, zingen, stampen, boksen, wat je wil. Die fysieke expressie maakt enorm vrij. Dan komt er positieve energie en kracht vrij, om stappen te zetten om dingen voor elkaar te krijgen.”

“(Hoe) is dit dienend voor mij?”

“Een van de belangrijkste vragen die ik mezelf ben gaan stellen als ik voor (lastige) keuzes sta in mijn leven is: Is dit  dienend voor mij? Als een situatie of optie dienend is voor mijn ziel, dan is het ook dienend voor de mensen om mij heen. Omdat mijn hart dan open is en mijn buik al een heel eind bewoond. Ook is het mijn pad daar steeds dieper in te gaan. Als ik met mijn eigen boosheid en verdriet kan zijn en het niet meteen op anderen projecteer, kan ik vanuit een liefdevolle plek kiezen wat ik er mee wil. Ik wil altijd weten wat het verdriet en de boosheid me willen vertellen over mijn leven en keuze nu. Ik geloof dat ze oorspronkelijk altijd een goede intentie hebben. Die liefdevolle houding maakt me duidelijk welke actie er nu nodig is, om ervoor te zorgen dat ik deze situatie of dit nare gevoel nu voor mezelf oplos. Vaak blijven mensen hangen in de overtuiging dat ze zich niet boos, jaloers of zo zouden mogen voelen. Integendeel.”

Liefdevol luisteren lucht op en versterkt de potentie in jezelf en de ander

Ik denk dat het grootste geschenk is wat je de ander kunt geven het zien van zijn of haar potentie is:
de mogelijkheden en liefde die iemand in zich heeft erkennen zodat de ander daarop kan vertrouwen.

“Wanneer ik luister naar mensen, zowel in werk als privé, probeer ik zoveel mogelijk in connectie te zijn met mijn eigen liefdevolle bron in mijn lijf. Dat helpt me om te ontspannen en echt te luisteren. Zo kan ik de liefdevolle potentie in hen zien en versterken door hen deze zelf te laten zien, voelen of ervaren. Iemand kan zo in contact komen met zijn of haar eigen authenticiteit. Het is de energie in het contact tussen mij en de ander die helpt om het beste in de ander(en) tot uitdrukking te krijgen.

Door vanuit je eigen liefdevolle bron te luisteren en te zijn, zonder oordeel of advies, geef je de ander al een heel groot cadeau. In liefde kun je namelijk alles horen wat er is. Voor een ander is dat heel opluchtend. Met mijn zijn en muziek help ik de ander om zijn eigen liefdevolle bron te (her)vinden zodat hij alles kan dragen, hoe zwaar zijn lot soms ook is.

Persoonlijk is het voor mij het meest vervullend om mijn meest authentieke ik te leven. Als ik ‘ben’ kan ik het beste aansluiten bij wat in het contact dienend is voor mij en voor de ander en ook wat niet. En dat alles los van wat mijn hoofd er allemaal van denkt. Dan voel ik me van binnenuit blij en ben ik niet afhankelijk van wat anderen van mij denken of tegen me zeggen.

Mijn snelle hoofd is hierbij steeds mijn grootste uitdaging geweest. Maar sinds ik de connectie met mijn lijf voel, leef ik vanuit mijn bezieling en is mijn hoofd een waardevolle helper. Het mooie is, dat als ik vanuit plezier, ontspanning en liefdevolle intenties ga spelen, ik ook de beste concerten geef.”

De hemel huilt

“Twee magisch momenten beleefde ik kort weken geleden. Een Belgische vriendin had me uitgenodigd om naar de Ardennen te komen. Ze had een wandeltocht ontwikkeld met vragen voor haar dorpsgenoten om hen uit te nodigen elkaar beter te leren kennen. Ik speelde aan het eind van de wandeling op een plek waar tijdens de Tweede Wereldoorlog veel mensen gesneuveld zijn. Het verdriet was voelbaar en liet ik doorklinken in mijn muziek. De hele middag was het droog. Net in dat kwartiertje regende het heel zachtjes, alsof de hemel haar tranen wilde huilen.

Nog geraakt van dit gebeuren besloot ik de volgende dag spontaan om voor de koeien in het veld te spelen. Nog geen seconde na mijn inzet, zie je ze hier reageren. Het is iedere keer weer ontroerend en magisch om te ervaren wat muziek kan doen met mensen, in mensen, tussen mensen, tussen mens en dier, en zelfs tussen hemel en aarde.”

Verlangen naar muzikale expressie

“De basis voor mijn muzikaliteit en improvisatietalent is er altijd geweest. Toen ik een klein meisje was, speelde ik op takjes. Ik deed gewoon alsof een takje een gitaar of viool was en zong erbij. Ik maakte mijn eigen liedjes. Die behoefte werd door mijn ouders goed gezien, begrepen en gefaciliteerd. Zij kenden vanuit hun jeugd ook het verlangen om muziek te maken, maar hadden toen niet de mogelijkheid en de middelen om iets met muziek te doen. Ze wisten van binnen heel goed hoe intens je naar muziek kunt verlangen. Dat maakte hen heel toegewijd om mij, mijn broer en zus wel de ruimte te geven om ons daarin te ontwikkelen. Op latere leeftijd zijn ze een muziek instrument gaan spelen. Mijn vader speelt gitaar en mijn moeder heeft altijd veel gezongen met de kinderen die ze les gaf. Zij is op latere leeftijd Afrikaanse djembé gaan studeren.

Gedurende mijn muzikale carrière, hebben een aantal leermeesters dat talent voor improvisatie en expressie aangewakkerd en me wezenlijke zaken aangereikt om vanuit mijn hele lijf muziek te maken en daar vertrouwen in te hebben en ontwikkelen.”

Luisteren naar de energieke expressie van de stem

“Marius Engelbrecht, stemexpressie docent in Den Haag, heeft me geïnspireerd om naar de energie van de stem te luisteren, naar de emoties die de stem tot uitdrukking brengt. Hij heeft me geleerd om op een diepere laag te luisteren, om niet alleen met mijn oren te luisteren maar ook met mijn hart, buik en ziel. Hij vroeg me om naast het luisteren wat er binnen de lijntjes in de muziek gezongen wordt, vooral ook te luisteren naar wat er ‘buiten de lijntjes resoneert’: wat willen het lichaam, het hart de buik eigenlijk zeggen? Als muzikant en zanger kun je vanuit verschillende delen van je lichaam, geluid laten komen. Als je vanuit je buik zingt, klinkt er een verhaal van emoties. Je stem is wat dat betreft een hele mooie metafoor voor je leven. Dat wat je in je leven tegenkomt, dat hoor je ook als je geluid gaat maken in een groep. Soms zeggen mensen: ik voel me niet gehoord, mijn stem is zo zacht. Of: ik durf geen geluid te maken. Of: ik maak zo’n hard geluid, dat ik uit verbinding ben met de rest. Door letterlijk je stem de ruimte te geven, te laten klinken, kun je in contact komen met een emotie en/of verlangen in jezelf, waarvan je niet wist dat die er was. Door met je stem en in beweging of dans expressie te geven aan die emotie(s) of verlangens, mogen ze er zijn, en keren zij terug naar de juiste proportie(s). Als je een issue had, dan verdwijnt het of wordt het zachter in jezelf. Door te klinken erken je wat er is in klank. Zeg je ja tegen de stroom van klank in jezelf. Waardoor vastgezette stukken zoals boosheid, angst of verdriet, loskomen en (deels) losgelaten kunnen worden.”

Leren improviseren door te variëren op grondtonen

“Gerwil Kusters, muzikant, zit in de volksmuziek van de Balkan. Ik ken hem van Iduna en van Holland Express, twee volksmuziek projecten. Van hem heb ik leren improviseren. Hij heeft me muzikaal leren luisteren naar de grondtonen in de muziek, naar de lijnen in de muziek. Hij nodigde me uit om die lijnen te volgen, mee te spelen, uit te proberen, te experimenteren en te improviseren: wat klinkt leuk? Om dan tegelijkertijd te luisteren: klinkt die toevoeging leuk of niet leuk? Niet? Dan probeer je gewoon weer iets anders. Soms als een toon niet lijkt te passen, houd hem dan aan. Wat gebeurt er dan? Of je laat een niet passende toon nog een keer klinken om te horen of het dan ineens wél past. Dat kan ook! Deze manier van werken heeft me geholpen om te luisteren naar de kern van de muziek en hoe ik daarbij kan aansluiten. Op basis van ‘bestaande, gecomponeerde muziek’ leer je luisteren: wat doet de ander en hoe kan ik dit, in mijn beleving, nog mooier maken. Dit legt de basis om vervolgens ook volledig vrij in samenspel en samenklank te improviseren. Hij heeft heeft me geleerd erop te vertrouwen dat je in de stroom van de muziek kunt komen in het vertrouwen dat je weet wat je moet doen, dat er op het juiste moment iets in je opkomt.”

Luisteren naar je eigen authenticiteit

“Een van mijn favoriete spreuken is de tegeltjeswijsheid: “Het mooiste dat je kunt worden is jezelf”. En dat kunnen we nu eenmaal niet alleen. Ik denk dat we het allemaal nodig hebben om gezien te worden. Herkend en erkend in onze potentie om die te kunnen ontwikkelen en erop te mogen vertrouwen. Mijn meest recente leermeester is Mehmet Polat van het internationale “Mehmet Polat Trio”, waar ik tegenwoordig onderdeel van ben. Ongeveer een jaar geleden ontmoeten we elkaar en zei hij: “Ik denk dat je alle kwaliteiten in je hebt, die nodig zijn voor mijn trio. Wil je de kora leren bespelen?” Doordat Mehmet luistert naar mijn spel, benoemt wat hij goed vind en ook wat hij anders zou willen, kan ik me verder ontwikkelen. Hij helpt mij activiteiten te vinden en te trainen zodat ik kan groeien in het kora spel en mijn muzikale spel. Hij heeft een duidelijke visie en die kan hij goed overbrengen ondanks het taal- en cultuurverschil. Dat helpt mij enorm.

Een bijzondere affiniteit heb ik met het nummer Serenity, dat voor mij een uiterste vorm van innerlijke kwetsbaarheid vraagt. Het vraagt van mij of ik me geheel wil openen en in verbinding wil stellen met het universum. Een ander prachtig nummer dat je kunt beluisteren is ‘Everything is in you‘. Zo krijg je gelijk een indruk van onze muziek. Inmiddels hebben we een CD opgenomen, was de CD presentatie in het Bimhuis in Amsterdam en treden we wereldwijd op!

Ik geef ook solo concerten. Op de klanken van de kora, zing ik in “de taal uit het onbekende land”. Dit is een ‘in het moment geïmproviseerde klankentaal’. Het vergt moed en lef om dat te durven doen, want het wijkt af van wat mensen meestal doen.”

Zingen en muziek sterkt je leiderschap en schoont je ziel

“Leuk om te vertellen is dat de kora een van origine Malinese harp is, die is uitgevonden en ontwikkelt door een vrouw. Het instrument is door mannen ontdekt en zij hebben het in de wereld laten klinken. In Afrika worden kora spelers, Griot’s en Jeli’s genoemd. Wij zouden hen troubadours noemen: coaches van de leiders van het dorp. Met hun muziek en hun verhalen begeleiden de Griot’s de leiders om in hun leiderschap bij zichzelf en hun eigen gevoelens te blijven, zich te verbinden met hun innerlijke bron en van daaruit beslissingen te nemen. Die achtergrond van het instrument raakt me. Ook met de voorloper van de Kora, de N’goni, die ik al een paar jaar bespeel en inzet tijdens stemexpressie/ jamsessies, heb ik ervaren dat muziek een goede begeleider kan zijn bij het leren horen van je eigen stem, bij het luisteren naar je eigen intuïtie.”

Liefdevol Leiderschap is luisteren naar je intuïtie

“Mensen weten vaak heel goed wat ze nodig hebben als ze naar hun innerlijk weten en intuïtie durven luisteren. Muzikale ondersteuning kan helpen om bij dat weten te komen en kan bijdragen aan innerlijke heling. In mijn werk begeleid ik (groepen) mensen om de creatieve bron in zichzelf te voelen door middel van expressie met stem, dans en muziek. Ik ben in contact met en volg mijn intuïtie en daardoor weet ik telkens welke stappen ik moet zetten. Hierdoor durf ik zelf te kiezen voor dingen en ze te doen en mijn eigen pad te gaan en kan ik in het verlengde daarvan anderen uitnodigen hetzelfde te doen.

Van liefdevolle leiders vraagt dit:

  • Bewustzijn in het hier en nu (lichaamsbewustzijn) en van daaruit geïnspireerde actie
  • Dienend zijn aan zichzelf, hun team, hun organisatie, het grotere geheel
  • Echt horen en zien van zichzelf en van de medemens
  • Focus op plezier en vervulling en mensen op de goede plek in een organisatie
  • Goed afgestemd zijn
  • Luisteren naar de eigen intuïtie
  • Mensen naar zichzelf te kunnen laten luisteren en hen steunen door dienstbaar zijn aan wat ze horen
  • Positieve intenties hebben en uitspreken
  • Verken vanuit een open hart en buik, zodat er echte connectie en communicatie op diepere laag mogelijk is.
  • Vertrouwen geven
  • Werken vanuit bezieling, vervulling en liefde”

Mijn ideale Nederland

“Als ik mijn top-10 mag geven? Dan zou ik:

  • de ontwikkeling van Liefdevolle leider stimuleren, door hun mannelijke en vrouwelijke energieën met open hart en buik in balans te brengen, en hen vervolgens op cruciale plekken inzetten in de samenleving;
  • meer subsidie geven aan cultuur, expressie en bescherming van kwetsbare groepen en de natuur;
  • de mensen die het nodig hebben van een basisinkomen voorzien;
  • duurzame veranderingen initiëren voor de natuur, natuurbeleving, voedsel, mensen;
  • pioniers in duurzame initiatieven zichtbaar maken en steunen;
  • Meer diversiteit en minder eenheidsworst en prestatiegerichtheid op scholen stimuleren, door vanuit vertrouwen een basis te leggen voor leren en zelfsturing vanuit de leerling. Ik zou willen dat de UNESCO waarden door het onderwijs belichaamd worden, dat leraren en leerlingen leren elkaar te beluisteren, leren dat er verschillende waarheden naast elkaar kunnen bestaan. Focus op wereldburgerschap en liefde. Een mooi voorbeeld is De Vrije Ruimte in Den Haag, een basis en middelbare school voor Democratisch onderwijs en een sociocratische bestuurswijze, die initiatieven voor bewustzijnsverandering stimuleert (van hoofd naar lichaam, van controle naar liefde).”

Balans brengen tussen mannelijke en vrouwelijke energie in onszelf

“Naar wiens visie over luisteren ik benieuwd ben? Als ik iemand over luisteren en liefdevol leiderschap zou mogen interviewen dan zou ik Pamela Kribbe willen vragen hoe een betere samenwerking tussen de mannelijke en vrouwelijke energie in onszelf de wereld op een positieve manier kan beïnvloeden.

In haar eind vorig jaar verschenen boek “De verboden vrouw spreekt” beschrijft zij de transitie van de oude en naar een nieuwe collectieve mannelijke en vrouwelijke energie. Het is het meest heldere en zuivere boek wat ik in jaren gelezen heb. Op een hele eenvoudige manier geeft zij woorden aan wat er momenteel in mezelf en in het collectief gaande is. Zij nodigt haar lezers impliciet uit om op een andere manier naar de mannelijke en vrouwelijke energieën die we beide in ons dragen te kijken. En de wonden te erkennen die we daarin als individu door onze voorouders en voorgeschiedenis in ons lichamen in patronen met ons meedragen, en die een enorme impact hebben op onze omgang met onszelf en elkaar. Het gaat over de opkomst van een nieuw bewustzijn, over de hartgedragen mannelijke energie en wat die kan brengen en over de vrouwelijke energie, die gevoed wordt vanuit de buik. De buik is het centrum van emoties. Door collectief de buik te gaan bewonen, waar je contact maakt met al die emoties: lust, levenskracht, boosheid, woede, kun je volledig in je kracht komen. Nu kunnen velen nog niet op aarde vormgeven wat ze te brengen hebben omdat ze onbewust gebukt gaan en gekortwiekt worden door het verleden wat ze in hun lichaam met zich meedragen.

Zowel de mannelijke als de vrouwelijke energie in de hart en buikstreek zijn gewond. En kunnen geheeld worden, zoals ik dat ook in het systeemwerk van het opschonen van de mannelijke en vrouwelijke familielijnen (Annemieke van der Mooren, Utrecht) heb mogen ervaren. Het is ongelooflijk hoe zeer pijn, angst, onderdrukking, verkrachtingen, geweld, verdriet om niet geboren of overleden kinderen van je voorouders kan doorwerken in je eigen leven. De pijn van je voormoeders of voorouders is ook jouw pijn. Systemisch werk helpt om die pijn in parels te transformeren. Als jouw moeder jou niet de liefde en emotionele aandacht geven die je verdiende, is dat een groot gemis. Een grote wond. Vele vrouwen die zich deze patronen niet bewust zijn, halen die liefde bij hun dochters. Dat noemen we parentificatie. Dat is echter systemisch niet juist en een veel te zware belasting voor haar. Systemisch werk helpt om je eigen familielijn op te schonen. Helpt om je opnieuw te verbinden met de positieve oerkrachten van je oermoeders en oervaders die er óók zijn. Zo kun je jezelf de liefde geven die je verdient én je dochter de liefde geven die ze verdient en die ze ten diepste van jouw wil ontvangen. Zodat jullie samen in liefde en plezier kunnen groeien en ontwikkelen.

Het leven is een prachtige wonderbaarlijke intense reis. Ik ben zeer dankbaar voor alle ervaringen en lessen die ik mag beleven in deze interessante tijd. Zodat ik hetgeen tot uitdrukking kan brengen waarvoor ik hier ben. En ondertussen plezier te hebben met al die andere mooie schepsels natuurlijk!”

 

 Dit interview maakt deel uit van een serie van 12, waarin we hedendaagse leiders interviewen over hoe zij (groot)luisteren en liefdevol leiderschap belichamen in hun dagelijkse praktijk. We zijn benieuwd naar de resultaten daarvan en beogen die te bundelen in een boek wat eind 2017/begin 2018 uitkomt.

0 SCHRIJF EEN REACTIE

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *