Een liefdevol leven: een klaagvrij leven? Interview met Sandra Brandt, ondernemer en klaagvrijexpert

Recentelijk lazen wij voor het eerst over de Klaagvrije maandag, op 23 januari.  Op Facebook had dit trending toppic een bereik van 2,5 miljoen mensen. Sandra Brandt, 43 jaar, ondernemer en moeder van drie jonge kinderen en klaagvrij expert. Zij  werd bekend met de door haar geïnitieerde Klaagvrije Maandag. In een interview met Haagse Hoogvliegers vertelt zij waarom klaagvrij communiceren álles te maken heeft met goed luisteren en liefdevol (persoonlijk) leiderschap.

Klaagvrij leven betekent zowel in gedachten als hardop klaagvrij proberen te zijn

De eerste Klaagvrije Maandag die ik in 2015 plaatste op Facebook was zo’n hit in Nederland dat ik  besloot een boek erover te gaan schrijven. Maar dat betekende ook dat ik iedere dag opnieuw, onafhankelijk van wat me zou overkomen, klaagvrij moest proberen te blijven. Deze ervaring bracht me zoveel, dat ik nu als Klaagvrij-expert mensen en organisaties ondersteun. Dit jaar wil ik Klaagvrij Leven onder de aandacht brengen in Europa door te schrijven, interviews te geven zoals voor VPRO-Tegenlicht, toegankelijke E-cursussen te ontwikkelen, te bloggen  en te presenteren. Daar heb ik ook al contact over met de klaagvrij goeroe in Amerika: Will Bowen van complaintfreeworld.com.

“Klaagvrij Leven geeft mij meer bestaansrecht”

Sandra: “Ik beoefen nu meer dan 365 dagen een Klaagvrij Leven. Ik ben zeker voor 85% gestopt met klagen, ook in gedachten. Wat ik merk, is dat het contact met mensen die ik spreek, zich verdiept. In die zin ervaar ik zelfs een diepere vorm van bestaansrecht. Een voorbeeld? Ik heb meer moed gekregen om door te pakken als ondernemer. Klagen kwam namelijk nog al eens voort uit het feit dat ik me liet tegenhouden door mijn innerlijke criticus: ‘wie ben jij nou helemaal?’ In plaats van naar die stem te luisteren, heb ik besloten die stem te erkennen en vervolgens langs haar te lopen, door te lopen mét mijn angst en zónder te klagen. Dat was zeker in het begin niet eenvoudig. Nu merk ik dat het ‘door de angst heengaan’ me steeds meer bijzondere momenten oplevert. Zo heb ik ‘ja’ gezegd tegen een eigen radioprogramma: Het Heldere Uur bij studio Alphen en organiseer ik hiervoor talkshows op locatie met bijzondere gasten uit mijn netwerk als publiek. Ook heb ik ‘ja’ gezegd tegen mijn wens om een magazine te maken over Klaagvrij Leven met mooie interviews en theorie over bijvoorbeeld de dramadriehoek (Interesse? Lees hier meer)

Klagen begint met een gevoel van ongemak

Dat ongemak ontstaat op het moment dat ik iets anders had gewild of verwacht dan wat werkelijk ís. Vervolgens zet zich onbewust een proces in werking wat ik in mijn beoefening het afgelopen jaar heb  ontrafeld. Ik merkte dat mijn eerste neiging was om iets te doen om direct van dat gevoel van ongemak af te komen. De snelste manier om dat te doen bleek klagen te zijn. Als ik klaag geef ik immers de schuld aan iets, iemand, een situatie of mezelf. De situatie is daarmee te verklaren, te begrijpen voor mijn verstand en daarmee lijkt het afgedaan.

Helpt het, dat klagen?

Eerlijk? Klagen lucht in ieder geval tijdelijk lekker op. Het geeft me soms een gevoel van verbinding (wij tegen zij) en is zelfs wél aanleiding tot actie. Toch bleek na dieper onderzoek dat klagen onvruchtbaarder voor me was dan het in eerste instantie leek.  Het versterkte namelijk ook mijn ongemaksgevoel dat ik vooral opmerkte als ik naar anderen luisterde die klaagden. Ik merkte dat ik moe werd van het luisteren naar klagers die zich in een afhankelijke, slachtoffer positie plaatsen. Het zoog mijn energie weg en ik merkte dat de klager zelf passief bleef. De klager of klaagster leek zelfs wel baat te hebben bij het verblijven in die positie. Hij of zij hoefde zijn of haar verantwoordelijkheid voor zijn eigen behoeften immers niet te nemen. Nu realiseer ik me meer en meer dat ik veel moois laat liggen als ik dit proces onbewust blijf  herhalen: ongemak – klagen – klaar. Na  365 dagen merk ik dat het omgekeerde van klagen: klaagvrij leven, me veel meer oplevert!

Klaagvrij Leven levert veel op. Klaagvrije mensen:

  • ervaren meer ontspanning in lichaam en geest;
  • zijn veel prettiger gezelschap;
  • zijn oprechter én proactiever, en;
  • luisteren beter naar en communiceren liefdevoller met zichzelf en anderen.

Drie tips voor een klaagvrij leven (voor één dag)

1. Creëer ruimte tussen gebeurtenis en gedachten

Door jezelf te trainen om toeschouwer te zijn van je gedachten ontstaat er ruimte tussen gebeurtenis en reactie. Zo krijg je weer een keuze. Het basisboek meditatie (zie hieronder) hielp mij enorm. Zodra je uitzoomt kun je zien wat er gebeurt vanaf het moment dat jou iets overkomt.  Direct ben je meer gewaar van het moment zelf, je bent aanwezig in je zintuigen. Zodoende ontstaat nét even die cruciale seconde extra tussen gebeurtenis en reactie. En daar pak jij direct het stuur en heb je een keuze om klaagvrij én oprecht te blijven, ook in gedachten.

2. Denk zonder schuld

Klaagvrij Leven beoefenen, betekent ook zonder oordeel en schuld waarnemen. De woorden die je jezelf bijna nooit meer hoort zeggen zijn dan onder andere: ‘nooit’, ‘te laat’, ‘wachten’, ‘jammer’ en zelfs ‘sorry’. Maar ook de toe-eigening al vóórdat het van jou is behoort tot het verleden. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het willen halen van ‘jouw trein’. De trein die je aan ziet komen is niet langer ‘jouw trein’ want je zit er nog niet in. Als je op het perron vlak voor het instappen nog even snel incheckt en je saldo blijkt te laag dan is het ineens een stuk makkelijker om te erkennen dat je je pasje zult moeten opladen en je ‘te vroeg’ bent voor de volgende trein (wat overigens nog steeds een oordeel is, maar wel meer ontspanning geeft in lichaam en geest).

3. Concludeer: ‘ik ben waardevol’

Onder het klagen ligt altijd een behoefte en soms een hulpvraag. Zodra je die serieus neemt vallen bijna alle redenen tot klagen weg. Echter, als je jezelf niet waardevol vindt is jouw behoefte dat ook niet en blijft klagen de ‘oplossing’. Communiceer dus liefdevol in en over jezelf! Dit is een cruciale stap gebleken in de beoefening van een Klaagvrij Leven. Het is zelfs zo dat je gewoonweg niet verder komt met Klaagvrij zijn als je deze stap overslaat.

Meer weten over de dramadriehoek en ben je benieuwd hoe anderen het heft in eigen hand namen?

Bestel dan het magazine Klaagvrij Leven of lees het Het Basisboek Meditatie, Barry Long Ook het boek Praktische en liefdevolle tips hoe om te gaan met klagers: Stop met klagen, Frank Boon is een aanrader. Hier vind je tenslotte een kort interview met Sandra (2 minuten)

Veel kijk- en leesplezier!

Petra Hiemstra

 

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.