Klanttevredenheid – Cliënten waarderen hun coachtraject bij Haagse Hoogvliegers met 8,6!

Klanttevredenheid – Cliënten waarderen hun coachtraject bij Haagse Hoogvliegers met een 8,6!

Hoe tevreden zijn de cliënten van Haagse Hoogvliegers over hun individuele coachingstraject?

Haagse Hoogvliegers vindt het belangrijk om haar coachtrajecten, lanceringen en trainingen te evalueren. Standaard worden alle coachtrajecten en trainingen geëvalueerd. Periodiek laten we onderzoek doen door een onafhankelijke, externe partij. In 2013 voerde Hetty ten Holt van HettyOntdekt voor ons, ons eerste klanttevredenheids- en klantbelevingsonderzoek uit. Toen waardeerden de respondenten de coaching van Haagse Hoogvliegers gemiddeld met een 8. In 2017 heeft Borja Cabrero, 4e jaars student aan de Hogeschool Leiden, het tweede onderzoek uitgevoerd. Met dit onderzoek, dat hij vandaag presenteert, rondt hij met succes zijn studie Toegepaste Psychologie af. Voor dit onderzoek bracht de meest recente kennis over coaching en psychologie in en heeft een aantal specifieke verschillen tussen ‘theorie en praktijk’ die hem opvielen, zoals de tafelsetting, mate van (gewenste) sturing en inbreng van eigen verhalen en ervaringen van de coach, onderzocht. Op verzoek van Haagse Hoogvliegers is de respondenten gevraagd hun waardering ook met cijfers aan te geven.

In 2013 en 2017 gaven twee respondenten een 10 voor hun individuele coachtraject.

Bijzonder! Imers juist Hoogvliegers leggen de lat voor zichzelf en anderen vaak heel hoog. In dit onderzoek waarderen de respondenten (30% van het totaal aantal coachees in 2016/17) hun individuele coachtraject met een 8,6 gemiddeld.

Klanttevredenheid – Cliënten waarderen:

  • Professionaliteit;
  • Positiviteit:” Zij straalt warmte en positiviteit uit en zet aan tot actie!”
  • Betrokkenheid: “Ik voelde me gezien, gehoord en erkend als mens”;
  • Nadruk op eigen autonomie en keuzes: “Ik mag het altijd met haar oneens zijn. Ook als ik dat niet gedaan heb, waar ik dat wel had moeten doen, voelde ik die ruimte wel”.
  • Prettige veilige setting ‘aan de keukentafel’ met weids en groen uitzicht over de stad;
  • De balans tussen volgen-gidsen-sturen-en-getuige zijn: “Ook hoogvliegers hebben het soms nodig om gestuurd te worden om tot excellentie te komen”;
  • De verhouding tussen aangeboden en ‘gevisualiseerde’ theorieën en het eigen verhaal;
  • Literatuurtips, netwerkcontacten en systemische opstellingen.
  • “Het coachtraject gaf me energie”, “Mijn donkere plekken werden belicht, daardoor krijg ik meer kracht in mij”n leven”.
  • Het Meesterschapsmodel

Klanttevredenheid verhogenCliënten adviseren:

  • Het format dat op de website wordt gebruikt om te bepalen of je een hoogvlieger bent ja of nee, mag origineler of verwijderd worden;
  • “Zo’n evaluatie gesprek is eigenlijk een heel goed idee” – Het standaard voeren van een evaluatiegesprek over de coaching en de resultaten daarvan na een bepaalde periode (bijvoorbeeld 3 maanden), maakt dat de geleerde lessen mogelijk nog beter verankerd worden.
  • “De sturing mag iets minder streng, hoewel het wel mijn potentiële mogelijkheden in kaart bracht.”
  • Iets meer tijd tussen coachgesprekken.
  • Ook andere vormen van coachsessies aan te bieden, zoals wandelcoaching.

Het laagste cijfer dat in dit onderzoek werd gegeven (op onderdelen) was een 7.

Deze tips nemen we ter harte. En je begrijpt: dit onderzoek geeft frisse wind onder de vleugels! En inspiratie en vertrouwen om onze werkwijze te handhaven en te vervolmaken. Op naar de 9,2!

Petra Hiemstra
Directeur
06-33803867

 

 

 

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *