Eind jaren 80 ontwierp de Nieuw-Zeelander Neil Fleming de VARK vragenlijst. De afkorting staat voor Visual Aural Read/Write Kinesthetic en verwijst naar een voorkeur voor informatie die respectievelijk visueel, auditief, tekstueel of via gevoel en beweging wordt overgedragen. Bij het ontwerpen van lezingen en trainingen kan het zeer waardevol zijn om met deze diverse leerstijlen rekening te houden en deze creatief in te passen in je programma, om alle deelnemers recht te doen. Het kan ook waardevol zijn om je eigen leerstijl te kennen en vooraf aan een trainer bekend te maken om het rendement van je training te vergroten.
De psycholoog Kolb deed onderzoek naar verschillende manieren van leren van mensen en hij onderscheidde er vier, die hij als fasen die van elkaar afhankelijk zijn kon vastleggen. Deze vier leerfasen kunnen worden beschreven in termen van de vaardigheden die bij die fasen horen.
Het model kent tussen deze gedragingen vier verschillende overgangen waarin geleerd wordt:
Al eerder bespraken we de 8 soorten intelligenties die de Amerikaanse psycholoog en neuroloog Howard Gardner presenteerde. Hij stelt dat we er van uit kunnen gaan dat ieder mens tot op zekere hoogte de beschikking heeft over elk van de acht vormen van stijlen waarbij een leerstijl de voorkeur heeft. Het zal echter niet altijd de leerstijl zijn waarin wordt getraind of lesgegeven. De 8 leerstijlen zijn:
1. Verbaal-linguïstisch ( woordknap)
Taal: poëzie, spelling, lezen, verhalen
2. Logisch-mathematisch (rekenknap)
logisch denken, cijfers, experimenteren
3. Visueel- ruimtelijk (beeldknap)
tekenen, schilderen, architectuur, vormgeven
4. Muzikaal- ritmisch (muziekknap)
muziek luisteren, maken, componeren, herkennen
5. Lichamelijk- kinesthetisch (beweegknap)
lichamelijke inspanning, knutselen, toneel, dans
6. Naturalistisch ( natuurknap)
dieren, planten, verzamelen, ordenen, natuurverschijnselen
7. Interpersoonlijk (mensknap)
zorgen voor mensen, vrienden, leiding geven
8. Intrapersoonlijk (zelfknap)
eigen gevoelens, dromen, alleen zijn, fantasieën
In hoeverre check je voor je training op de locatie jouw invloed op:
Veel hoogvliegers zijn bovengemiddeld gevoelig voor sfeer, rust en ruimte. Zeker introverte cursisten hebben tijd nodig om te ‘landen’ en alle prikkels te verwerken. Trainingsdagen van 8 tot 22 uur of met verplichte diners zijn dan geen goed idee. Dan hebben ze te weinig ‘alleen – en procestijd’. Met snelle uitputting en minder opname tot gevolg. Globale cursisten geven de voorkeur aan een omgeving met zachte verlichting en informele zitplaatsen. Ze hebben pauzes nodig, snacken, mobiliteit en geluid. Analytische cursisten werken liever in een omgeving met fel licht en formele zitplaatsen. Ze werken het beste in een rustige omgeving met weinig of geen onderbrekingen en weinig of geen tussendoortjes.
Binnen Haagse Hoogvliegers laten wij trainers, vaak zelf ook hoogvliegers, stralen en excelleren. Samen met onze deelnemers ondersteunen we je bij het vervolmaken van je programma zodat ze optimaal aansluiten bij de leerwensen en stijlen van mensen die bovengemiddeld sensitief en intelligent zijn. In de regel levert dat waardevolle reflectie én nieuwe business op. Interesse? Neem contact op voor meer informatie: petra.hiemstra@haagsehoogvliegers.nl of 06-33803867.
Lees: Verleid jezelf tot excellentie, gereedschap voor extra intelligente mensen. Willem Kuipers i.s.m. Annelien van Kempen
Doe hier de Kolb test.
Op www.vark-learn.com vind je de Engelstalige vragenlijsten en nadere informatie over de VARK aanpak.