Ik Luister Je Groot I Over de waarde van luisteren

Ik Luister Je Groot – Aandachtig communiceren werkt helend in relaties, op de werkvloer en in de samenleving. Het is net zo belangrijk voor ons als eten en drinken. We communiceren om begrepen te worden en om anderen te begrijpen. Als we praten terwijl er niemand naar ons luistert (wie weet luisteren we niet eens naar onszelf), dan communiceren we niet effectief. Er zijn twee sleutels voor effectieve en echte, verbindende (ipv bindende) communicatie. De eerste is puur en diep luisteren en de tweede is liefdevol spreken.

Over de waarde van luisteren in relatie tot (persoonlijk) leiderschap

Trendwatcher Farid Tabarki licht in zijn heldere BrainwashTalk (12 minuten) de grote maatschappelijke veranderingen die gaande zijn toe. En gaat op zoek naar wat essentieel is om binnen deze nieuwe, vloeibare werkelijkheid het hoofd boven water te houden. “Steeds vaker zijn wij aan zet. Wij als individu hebben de mogelijkheden gekregen, die vroeger alleen aan de elite waren voorbehouden. We kunnen tegenwoordig steeds meer zelf, maar niet alleen.” En met name dat laatste is een interessant gegeven: om iets voor elkaar te krijgen heb je wel anderen nodig, zul je samen moeten werken. En om goed samen te werken en tot innovaties te komen is één eigenschap essentieel: goed kunnen luisteren

Waar heb jij behoefte aan?

Dus laten we de proef eens op de som nemen. ‘The proof of the pudding’ is zoals de Engelsen het zo mooi zeggen immers ‘in the eating’.  En kijken wat dat je brengt. Stel om te beginnen jezelf de vraag: waar heb je behoefte aan? En luister naar het antwoord. Luister dieper. En dieper. Waar verlang je naar? Wat zou je het allerallerallerliefste willen? Wat is de eerste kleine stap die je kunt zetten om dat verlangen te verwezenlijken? Waar heb je behoefte aan?

En stel de vraag dan eens aan een naaste: Waar heb jij behoefte aan? En luister naar het antwoord. Focus. Wees stil. Wat hoor je? Stel vervolgens tenminste twee oprecht geïnteresseerde OPEN (hoe, wat, wanneer, waar…) vervolgvragen. Wederom: wat beluister je? In jezelf? En in de ander? Verrast door het antwoord? Verrijkt?

Luisteren is makkelijk.

Luisteren is net als knikkeren. Iedereen kan het. Jong geleerd is oud gedaan. Hoe komt het dan toch dat we in onze communicatie en samenwerking eerder tégen dan mét elkaar spreken? Dat anderen ons, ogenschijnlijk elegant, ons spreekplezier bruut ontnemen, door met ons verhaal aan de haal te gaan? Dit veel voorkomende en hoogst gewelddadige ‘kidnap the story’-gedrag wordt fenomenaal en vrolijk weergegeven in het muzikale “Wettstreit zu viert” | “Competitive Foursome” door Salut Salon (3 min)

Kan luisteren helen? Ja.

In dit prachtige interview (3 min) tussen Oprah en de monnik, dichter, publicist en mensenrechtenactivist Thich Nhat Hanh, schrijver van het boek ‘spreken met liefde, luisteren met compassie’ staat de helende en verlichtende kracht van diep luisteren centraal. Als je diep en mededogend luistert, begrijp je de ander beter en worden liefde en geluk gevoed. Luisteren kan helen. Op persoonlijk, organisatorisch en zelfs maatschappelijk niveau. Om dit te kunnen is het goed om je af te vragen: in hoeverre kun je zijn met pijn? Met die van jezelf? En van een ander? Kun je omgaan met pijn? Er prettig over praten? En zelfs parels vinden in de pijn?

De kracht van empathie

Wat is de beste manier om iemands pijn en lijden te verzachten? In deze mooie animatie herinnert Dr. Brene Brown ons eraan dat we enkel oprechte relaties kunnen aangaan als we in contact zijn met onze eigen kwetsbaarheden. In drie minuten legt zij uit het verschil uit tussen sympathisch en empathisch luisteren. Eén keer kijken en je zult je nooit meer zomaar andermans verhalen ‘silverlinen’.

Snel beter leren luisteren?

Bekijk dan deze heldere luistertips van Learning Heroes en…. breng ze vooral in de praktijk! Luisteren is, zoals net gezegd, heel makkelijk. Wil je meer? Dieper leren luistern?

Anderen leren GrootLuisteren en jezelf trainen in Motiverende Gespreksvoering?

Kijk dan in onze agenda voor de eerstvolgende ervaringsgerichte trainingen. Je leert altijd van experts op hun vakgebied aan wie je je kunt optrekken. Goed gezelschap is bij ons gegarandeerd. En o ja: onze trainingen zijn #svb (snel verveeld brein) en  #ad(h)d proof. Voor ons is luisteren niet zozeer een techniek maar een werkelijk oprecht geïnteresseerde houding in jezelf, de ander en het grotere geheel die de basis vormt van Liefdevol Leiderschap.

Net zoals het tenminste 75 jaar duurt om een MeesterSpreker te worden, zo mag je er ook 75 jaar over doen om een MeesterGrootLuisteraar te worden. Want… diep luisteren vergt aandacht. En… aandacht is niet waar jij aan dacht. Omdat wat écht de moeite waard is, ook veel moeite waard is, nodigen we je uit: Luister je rijk!

Petra Hiemstra
06-33803867

 

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.