Luisteren loont! In zowel organisaties als het bedrijfsleven is het opvallend dat mensen die beter luisteren:
• minder fouten maken;
• collega´s minder snel kwetsen;
• over het algemeen beter zijn geïnformeerd.
Voor onze samenleving als geheel zou het verbeteren van ons vermogen om naar elkaar te luisteren:
• meer wederzijds begrip voortbrengen;
• een grotere stroom aan nieuwe en fantastische ideeën genereren;
• het aantal meningsverschillen kunnen doen afnemen, en;
• vermoedelijk een aantal kleinere “oorlogen” kunnen voorkomen.
Vaak zijn de gevolgen van slechts luisteren niet zo dramatisch, het is gewoon buitengewoon frustrerend. Soms zijn echter de gevolgen van slecht luisteren ingrijpender. Een coach/leidinggevende/relatiemanager die zijn gesprekspartner en diens omstandigheden niet goed begrijpt, doordat hij/zij niet goed heeft geluisterd, kan het contact met zijn/haar gesprekspartner verliezen. Voor veel ondernemers en professionals is luisteren de basis van hun vak.
Hieronder 6 tips om je effectiviteit als luisteraar te vergroten:
1. Gebruik LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen
Vat het verhaal kort samen en laat de ander reageren. Vraag door als iets niet duidelijk is.
2. Laat OMA (wat vaker) thuis: Oordelen, Meningen, Adviezen
Als iemand iets vertelt, laat je eigen oordelen, ideeen en adviezen even voor wat ze zijn. Zodat je met een open hart en houding kunt luisteren.
3. Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Nooit Aannemen
Neem niet zomaar aan dat je begrijpt wat iemand bedoelt. Vraag bij twijfel altijd even of het klopt.
4. Smeer NIVEA – Niet Invullen Voor Een Ander
Als iets niet duidelijk is, of als je iemand al lang kent, vul je al snel andermans bedoelingen zelf in. Dit voorkom je door na te vragen. Wat bedoel je precies? Waarom is dit belangrijk voor je? Waar heb je behoefte aan?
5. Wees een OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig
Sta open voor de ander, geef deze een kans iets uit te leggen en wees oprecht nieuwsgierig.
6. Maak je niet DIK – Denk in Kwaliteiten
Zeker bij wat moeilijke gesprekken kijk je al snel naar wat fout ging. Dat mag, daar kun je veel van leren. En vergeet ook niet te kijken naar wat er goed ging.
Als trainer/coach/leidinggevende/ondernemer/jurist/partner je luistervaardigheden naar een nóg hoger niveau brengen? Leren luisteren met een open hart, open geest en open wil? Zodanig leren luisteren dat je invoelend vermogen wordt vergroot en je effectiviteit evenredig? Neem deel aan de lancering: Ik Luister Je Groot – voor leiders op 22 april. Klik hier voor meer informatie.