De winnaars van de de boeken New Power, beschikbaar gesteld door Uitgeverij Business Contact, zijn: Lara Minnaard en Monique Bodde. Van harte gefeliciteerd. De boeken zijn naar jullie onderweg. Veel leesplezier gewenst!
New Power – Eeuwenlang waren de regels van de macht glashelder. Macht was iets dat je moest grijpen, om het vervolgens niet meer los te laten. Onder deze ‘oude macht’ leefden we in een wereld van heersers en onderdanen. Maar dat is veranderd: de oude macht (OM) staat tegenwoordig naast een nieuwe macht (NM). Die nieuwe macht zou het seriële macht kunnen noemen: macht als een estafettestokje. Je pakt het op als het jouw tijd/beurt/rol is en je geeft het net zo lief weer door aan iemand anders. Deze nieuwe macht komt niet zoals oude macht vanuit posities en hiërarchie, maar vanuit trouw zijn aan je zielsbestemming. De energie die gepaard gaat met nieuwe macht is dan ook één die voortkomt uit betrokkenheid in plaats van volgzaamheid. Vanuit een innerlijke wil om één ding te doen dat de wereld een stukje beter/mooier/groener/duurzamer/prettiger maakt.
Nieuwe macht wordt door velen geproduceerd. Ze is open, participatief en gebaseerd op gelijkheid. Bij de Nieuwe Macht is het doel niet om haar op te potten maar om haar te kanaliseren. Nieuwe macht nodigt uit tot toevoegen en verspreiden. Net als water of elektriciteit is ze het sterkst als ze stroomt.
Geholpen door de technologische ontwikkelingen is het voor nieuwe leiders makkelijk om elkaar te vinden en te steunen. In de nieuwe, verbonden wereld verspreiden ideeën en bewegingen zich razendsnel en met verbijsterende kracht.
In ‘New Power’ analyseren de auteurs Heimans en Timms haarscherp welke krachten een rol spelen bij die nieuwe macht. Ze stellen hun lezers de vraag: ben je een probleemoplosser (OM) of oplossingszoeker (NM)? Ben je een ontregelaar die dingen kapot maakt (OM) of ben je een ‘doe het zelf’-bruggenbouwer die je traditie en vernieuwing verbindt (NM)? Werk je vanuit angst (OM) of vertrouwen (NM)? Doe je alles zelf, of betrek je gebruikers bij je idee of product, zodat zij het verder verspreiden? En zorg je ook voor een heldere en transparante structuur die je participanten en superparticipanten naast waardering ook een duidelijke opdracht en verantwoordelijkheid geeft?
Met voorbeelden van onder meer Lego, PatientsLikeMe, TEDx, Buurtzorg en De Correspondent laten de auteurs zien hoe je kunt navigeren op de stroom van de nieuwe macht, zonder stuurloos te raken.
Jeremy Heimans is CEO van Purpose, dat zich specialiseert in het creeeren van maatschappelijke bewegingen. Henry Timms is directeur van cultureel centrum 92nd Street Y in New York. In 2014 was hij volgens de NonProfitTimes ‘Influencer of the Year’.
Dan kun je het boek hier direct bestellen. Het boek wordt uitgegeven door Uitgeverij Business Contact, onderdeel van uitgeverij Atlas Contact. UBC publiceert boeken op het gebied van management, economie, psychologie, werk en loopbaan, voor een algemeen publiek. Hun boeken verrijken de geest, verscherpen de discussie, geven duiding aan de tijd of maken het leven gewoon mooier. Ze gaan ergens over.