Ondernemers Vlieger – Wie ben ik zakelijk als mens? Owen de Vries beschrijft in dit boek hoe je hoog kunt vliegen als ondernemer? Het boek leest als een reisverslag. Want: Voordat je gaat reizen, pak je een kaart. Voordat je een afspraak maakt, pak je je agenda. Voordat je kunt schrijven, heb je het alfabet nodig. Voordat je gaat ondernemen, moet je overzicht hebben op wat ondernemerschap inhoudt.
In zijn boek ‘Ondernemers Vlieger’ laat ondernemer en MKB-adviseur Owen de Vries de essentie van wat ondernemerschap van jou als ‘zakelijk mens’ vraagt, zien aan de hand van een eenvoudig model. Het model en het boek zijn daarmee vooral interessant voor iedere student of professional die overweegt ondernemer te worden. Ook voor bestaande bedrijven kan het gebruikt worden als spiegel.
boekbespreking door Petra Hiemstra, 29 januari 2020
Aad Ouborg schrijft in het voorwoord: “met dit boek heb je een goede handleiding om de verschillende facetten van ondernemen onder de knie te krijgen”. En inderdaad. In heldere hoofdstukken gaat De Vries in op wat ondernemen betekent voor jou als mens (en waar je hart en energie echt naar uitgaan), voor je aanbod, de vraag, het proces, de financiën, en voor de risico’s en veranderingen die je als ondernemer moet managen. De Vries laat zien aan welke knoppen je kunt draaien om de “vlieger” te besturen. Het boek werkt van binnen naar buiten en start met het hart.
“Zijn is handelen”, zei de Franse filosoof Sartre. Als je als ondernemer wilt starten, geeft De Vries je de volgende rake vragen mee:
In zijn boek besteedt De Vries expliciet aandacht aan man/vrouw verschillen in ondernemerschap. Hij geeft inzicht in de verschillen in omzetcijfers, ambitie voor de top, zichtbaarheid, bereidheid om personeel aan te nemen, onderscheidend te zijn, ‘de baas te zijn’, risico’s te nemen en de bereidheid om aanpassingen te doen, onderpresteerders te ontslaan en door te gaan als het tegenzit.
“Als het gaat om ambitie, dan denken mannen in algemene zin groter, willen ze meer groeien en zijn ze bereid meer te investeren in mensen en middelen om op te schalen. Mannen zijn sterk(er) kans- en oplossingsgericht. Mannen zijn over het algemeen doeners, hebben vertrouwen in hun kracht en durven risico’s te nemen.”
Als ‘hordes’ waar vrouwen specifiek last van hebben noemt hij er 7: de innerlijke criticus, de gezinscultuur, de religieuze cultuur, de vrouwencultuur, het historische patriarchaat, de bedrijfscultuur en… mannen!
De Vries’ belangrijkste advies aan vrouwen: Kick ASSS (Angst, Schuld, Schaamte en Spijt). Vertrouw op je intelligentie en op de overvloed aan ondersteuning in je netwerk. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen meer voldoening halen uit ondernemerschap dan uit loondienst; ze voelen zich meer ‘in control’ en na een aantal jaren ondernemerschap is maar liefst 96% tevreden tot zeer tevreden. Vrouwen zijn net als mannen, uitstekend in staat om hun klanten te ‘verstehen’ en hen het ‘gelaat’ te bieden. Oftewel: om in te spelen op behoeftes op persoonlijk, organisatorisch en maatschappelijk niveau. Dat biedt perspectief!
Geld is het geaccepteerde ruilmiddel, de smeerolie tussen de radartjes van onze samenleving. Geld is het hulpmiddel dat fungeert als ruilmiddel, rekeneenheid, waardemeter, oppot- of bewaarmiddel. Geld is een menselijk verzinsel en een fantastische uitvinding. Het is als belofte geldig zolang mensen erin geloven. Als ondernemer zorg je voor evenwicht tussen de inkomsten en uitgaven van je onderneming en dat de kwaliteit en kwantiteit van je winst goed zijn. Voor banken en investeerders is de mate van structurele, winstgevendheid belangrijk, opdat er voldoende ruimte is voor investeringen en het opvangen van verliezen. Ook duurzaamheid wint als criterium aan terrein bij banken en klanten.
De Vries biedt een helder schema waarmee je als ondernemer kunt bepalen in hoeverre je duurzaam onderneemt op de 3 P’s: People, Planet en Profit. Zelf voegen wij daar nog graag de P van Pleasure aan toe, maar dat terzijde:
Houding van de ondernemer |
Korte termijn | Winst Profit | Wet- en regelgeving | Sociaal People |
Ecologisch Planet |
Lange termijn |
Niet duurzaam
|
X | X | ||||
Defensief | X | X | ||||
Preventief | X | X | X | |||
Offensief | X | X | X | X | ||
Duurzaam | X | X | X | X | X |
“Uiteindelijk is er geen plaats meer voor bedrijven die niet duurzaam produceren”, voorspelt Rabobank topman Wiebe Draijer. En de grootste hindernis om Duurzaamheid te verkopen, zit tussen de oren, stelt Marian Minnesma, Directeur Stichting Urgenda: “Beter gezegd: daar mist iets. En dat is het gevoel voor urgentie. Voor allemaal raad ik aan: VERBETER DE WERELD. BEGIN. De opwarming van de aarde is hét probleem van deze eeuw. wachten is een luxe die je je niet meer kunt veroorloven. Wij kúnnen een leefbare wereld behouden, maar dan laten we straks een onleefbare wereld achter en dat is niet nodig!”.
Voor mij nieuw, is de R-cyclus die je als ondernemer in je bedrijf kunt toepassen, om je product- of dienststrategie te actualiseren, optimaliseren en verduurzamen:
Rethink – Reprice – Refuse – Reduce – Repair – Refurbish – Re-use – Remanufacture – Repurpose – Recycle – Register – Recover
En zo bevat het boek nog véél meer waardevolle inzichten, verhalen, handreikingen en vragen waar je als startend en gevorderd ondernemer meer verder kunt.
Je kunt het boek direct bij Owen de Vries bestellen. Op zijn website www.ondernemersvlieger.nl vind je de aanbevelingen en ook alle informatie wat hij als ondernemersadviseur, gastdocent of trainer voor jouw organisatie, bedrijf, school, opleiding, of ontwikkeling als ondernemer kan betekenen.
De winnaars van de Ondernemers vlieger zijn: Sonja Faber, Maaike Levert en Ellen van der Steen. Van harte gefeliciteerd!! Het boek komt deze week per post naar je toe!