Pleidooi voor een nieuwe gesprekscultuur en win het boek ‘Spreken is goud'(2x)

Bij Haagse Hoogvliegers zijn wij gespecialiseerd in luisteren loont en motiverende gespreksvoering. Dat klinkt mooi. Maar wat is dat eigenlijk: het ‘goede’ of het ‘echte’ gesprek? En wat betekent ‘een goed gesprek’ voor uw organisatie en dienstverlening?

In zijn boek Spreken is Goud pleit monnik Anselm Grün voor een nieuwe gesprekscultuur. Hij schrijft dat voor Griekse filosofen een gesprek al een belangrijke bron van kennis was. Zij waardeerden gesprekken als een mogelijkheid voor mensen om elkaar te ontmoeten en elkaar te stimuleren om een steeds dieper inzicht te krijgen in het geheim van mens-zijn.

In onze tijd verhaalt hij verder, nemen we dikwijls een groot verval waar in de gesprekscultuur. In vele persoonlijke en zakelijke gesprekken praten deelnemers langs elkaar heen. Daar zijn gesprekken niet bedoeld om elkaar je waardering te laten blijken en samen te worstelen om de waarheid te vinden. Er is dan geen sprake van een echt gesprek maar van geklets. In een gesprek zo stelt Grün: “gaat het erom om in contact te komen met de wijsheid van je eigen ziel door eigen ervaringen, gedachten en gevoelens uit te spreken en door te luisteren naar wat de ander zegt. Dan is er in een gesprek geen groot niveauverschil tussen mensen die onderwijzen en mensen die leren, tussen mensen die spreken en mensen die luisteren. De functie van goed luisteren in een goed gesprek wil vooral zeggen: niet beoordelen, maar in je opnemen wat de ander zegt.” Ook Edgar Stein, schrijver van ‘Humble Inquiry’ deelt die zorg. Vrij vertaald stelt hij: “Hoe schep je een klimaat waarin mensen zich durven uitspreken? Het antwoord staat haaks op onze manier van doen in de praktijk – we moeten anderen minder willen vertellen en beter worden in de inzichten van anderen verkennen. Ik voel me al heel lang ongemakkelijk bij het feit dat ook gewone gesprekken inde regel bepaald worden door wat we inbrengen en niet door wat anderen onthullen”.

Voor de Grieken was luisteren een ‘affectief gebeuren’.
Emoties worden gewekt door het luisteren. Wanneer je luistert, dan heb je deel aan de emoties van de ander. En wanneer wij naar elkaar luisteren, dan worden onze emoties gestimuleerd, zodat ze ons activeren. Wij horen niet alleen de woorden en de inhoud, wij horen vooral hoe iets wordt gezegd. Wij beluisteren in de woorden de bedoeling, de nabijheid of de distantie, de liefde of de kilheid, het begrip of de geslotenheid. Kortom: een gesprek schept gemeenschap tussen mensen die met elkaar spreken. Mensen die met elkaar spreken worden niet alleen een gesprek, ze zijn een gesprek

In 18 minuten meer leren over luisteren en de edele kunst van het converseren? Bekijk dan deze TED-talks:
Julian Treasure – How to speak so that people want to listen
Celeste Headlee – 10 ways to have a better conversation
Stanley McChrystal: Listen, learn … then lead
Ernesto Sirolli: Want to help someone? Shut up and listen!

Je luister-, communicatie en conversatievaardigheden naar een hoger niveau brengen?  
In onze training Ik Luister Je Groot staan we uitgebreid stil bij leren luisteren met een ‘open geest, een open hart en een open wil’. Ervaren of deze training interessant kan zijn voor jouw organisatie? Neem dan deel aan de open training Ik Luister Je Groot op 19 mei. Uiteraard maken we op basis jouw wensen altijd een vrolijk luister-, communicatie-, of conversatietraject op maat. Met dank aan onze nieuwe luisterchallenge bieden we deelnemers de kans om met een buddy in 6 weken tijd hun luister- en leiderschapskwaliteiten fors te verhogen.

Deze maand (maart) verloten we 2 exemplaren van het boek ‘Spreken is Goud’Winnen?

Stuur een mail naar: Petra.hiemstra@haagsehoogvliegers.nl onder vermelding van ‘Spreken is goud’ en vermeld in de mail je adres. Niet gewonnen? Niet getreurd. Je krijgt altijd een leuke attentie toegezonden!

In zijn boek ‘Spreken is goud’ staat Anselm Grün stil bij de Bijbelse en psychologische aspecten van spreken en luisteren. Daarbij denkt hij ook na over de taal en dan vooral over de kracht en de werking van woorden. Grün pleit ervoor dat we met onze volle aandacht spreken, luisteren en zwijgen. Hij moedigt ons aan om met de taal dichter bij onszelf en ons wezen te komen, zowel in privé als in werksituaties. Zoals hij zelf zegt: ‘Ik wens ons toe dat onze woorden licht en leven brengen in deze wereld, dat door onze woorden deze wereld nieuw wordt geschapen’.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.