Iedere leider staat dagelijks voor kleine dilemma’s en geregeld voor grote dilemma’s. Of je nu bestuurder, directeur, ondernemer, toezichthouder, adviseur of projectleider bent: je hebt ze je hoofd en hart te bieden. Dat wordt van je verwacht en daar word je voor betaald. Weten hoe je intelligent met dilemma’s kunt omgaan, geeft rust en maakt dat je zekerder aan de lat staat.
Sanye Celik en Nikol Hopman beschrijven in hun artikel Leiderschapsdilemma’s van burgemeesters in tijden van verandering (in Bestuurswetenschappen nr 72) 6 leiderschapsdilemma’s waar burgemeesters in hun dagelijkse praktijk tegenaan lopen. Van hen wordt verwacht dat zij;
Herkenbaar?
Als leider wil je uiteraard rekening houden met de belangen van al je stakeholders, maar… die belangen zijn lang niet altijd in overeenstemming met elkaar. En niet zelden vechten de lange termijn doelen om de aandacht die korte termijn doelen opeisen. Hoe ga je daar nu slim mee om?
Als er zich in je bedrijf, organisatie, stad of land problemen aandienen, en je hebt de ernst en oorzaken ervan goed geanalyseerd, dan beschik je als leider in de ‘planfase’ richting een uitvoerbare en doeltreffende oplossing over een 5-tal instrumenten, die je kunt inzetten:
Deze 5 instrumenten zijn uiteraard eveneens geschikt om samen van droom naar ideaal te bewegen.
Het waarmaken van je beloften in de dagelijkse praktijk is doorslaggevend voor de geloofwaardigheid van jezelf en van je organisatie, project of bedrijf. De werkelijkheid kan weerbarstig zijn. Er zijn taaie vraagstukken die niet op te lossen zijn met een gedragscode, de compliance-afdeling, richtlijnen en vuistregels.
Soms kom je voor een keuze te staan waarbij je móet kiezen tussen twee kwaden.
Hoe doe je dat gestructureerd en weloverwogen? Zodat je je keuzes helder kan uitleggen. Ook aan hen die wellicht niet blij zijn met je besluit, maar je wel zullen begrijpen.
Een voorbeeld: Een potentiële nieuwe toeleverancier doet je een zeer aantrekkelijk aanbod. De kwaliteit van zijn product is uitstekend, de prijs zeer voordelig, maar de leverancier produceert niet volgens de duurzaamheids-maatstaf die jouw bedrijf eist van ketenpartners. Jouw bedrijf verkeert in een financieel moeilijke periode en deze deal zou de zaak net het duwtje kunnen geven dat nodig is. Bovendien belooft de leverancier duurzamer te produceren, zodra hij de nodige investeringen kan doen. Door zijn producten te verwerken, loop je het risico je keurmerk kwijt te raken. Dat risico is op dit moment echter klein, jullie hebben net een controle achter de rug.
Argumenten moet men wegen, niet tellen.
Cicero, Romeins staatsman, 106 – 43 v. Chr.
Maar hoe?
Toegepaste ethiek – In dit hoogintensieve en interactieve kenniscollege leren Patricia Wouda en Tamara Ronteltap je om op een gestructureerde wijze een dilemma tot een oplossing te brengen.
In 7 stappen leer je hoe je ook bij zeer lastige en complexe beslissingen toch een weloverwogen besluit kunt nemen waarbij je gemoedsrust voelt. Doordat je op transparante wijze de belangen van alle stakeholders in kaart brengt en doordacht afweegt, kun je op een later moment aan iedereen uitleggen hoe je uiteindelijk tot je besluit bent gekomen.
Al zal misschien niet iedereen het met je besluit eens zijn, alle betrokkenen en stakeholders voelen zich wel door jou gehoord, gezien en serieus genomen.
Deze training is interessant voor ieder of iedere accountant, beleidsmaker, bestuurder, burgemeester, controleur, commissaris, financial, gemeenteraadslid, lid van Raad van Toezicht, mediator, trainer, ondernemer, OR-lid, professional, politicus, die periodiek te maken krijgt met conflicterende belangen, waar hij of zij een beslissing over moet nemen.
15.30 uur – Ontvangst met koffie thee en lekkers
16-16.30 uur – Theoretisch kader
Vanuit filosofisch perspectief leggen Patricia Wouda en Tamara Ronteltap het 7 stappenplan uit dat je als leider kunt doorlopen bij lastige vraagstukken. Het scherpt en verstevigt je morele oordeelsvermogen.
16.30-17.30 uur – Praktijk
Je gaat direct met het geleerde aan de slag en leert daarbij tenminste 3 leuke collega hoogvliegers kennen.
17.30-19.00 uur – Borrel & nadere kennismaking
Maximaal 24
Patricia Wouda is rechtsfilosoof en ethicus. Zij heeft na haar studie politieke filosofie en rechtsfilosofie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam ervaring opgedaan als persvoorlichter voor de CDA fractie in de Tweede Kamer, als woordvoerder bij verzekeringsmaatschappij Delta Lloyd en als adviseur Public Affairs bij het Waarborgfonds Eigen Woningen (Nationale Hypotheek Garantie). Van 2006 tot 2014 was zij lid van de stadsdeelraad van Amsterdam-Noord. Daarnaast is zij sinds tien jaar freelance debattrainer in binnen- en buitenland voor verschillende organisaties. Sinds september 2015 werkt zij als zelfstandige.
Patricia Wouda heeft bij ons al meerdere trainingen verzorgd als debattrainer. Haar vriendelijke stijl en grote liefde voor taal, politiek en filosofie spreken onze deelnemers aan. Zij weet onderwerpen snel te doorgronden en in korte tijd tot de kern van een discussie te komen. Tijdens haar trainingen zet zij je in je kracht en helpt ze je om van uit je authenticiteit je omgeving tegemoet te treden en zodat je je boodschap overtuigend overbrengt.
Tamara Ronteltap is Register Organisatiecoach en managementconsultant. Zij begeleidt bedrijven die vanuit hun missie en visie een positieve impact op de samenleving nastreven: bedrijven waarbij winst in het teken staat van een hoger doel. Zij zorgt ervoor dat het hogere doel van een bedrijf in alle vezels tot bloei en uitdrukking komt. Dit is volgens haar het strategisch kapitaal voor duurzaam succes. Zij ervaart in haar praktijk hoe bedrijven kampen met dilemma’s bij het tot bloei laten komen van hun hogere doelen.
Nassauparc, Nassaulaan 13, Den Haag.
We ontvangen je altijd met open armen in één van onze mooie trainingszalen in ons stijlvolle pand in het Willemspark: het historische hart van onze mooie hofstad. In de straat is voldoende fiets en betaalbare parkeerruimte. Ons kantoor is vanaf Den Haag Centraal in goed 20 minuten lopen te bereiken. Met de tram ben je er in 3 haltes.
Je kunt je hieronder direct voor deze training aanmelden en inschrijven. In de ontvangstbevestiging vind je alle informatie die je nodig hebt voor je administratie. Ontvang je liever een echte factuur, stuur dan een mail naar: petra.hiemstra@haagsehoogvliegers.nl en vermeld daarin aan wie de factuur gericht mag worden, wat het email adres van de facturatie afdeling is en of er een grootboeknummer op de factuur vermeld moet worden.
Er kunnen geen reserveringen meer worden geplaatst voor dit evenement.
Datum/Tijd
Date(s) - 21/03/2019
15:30 - 19:00
Categorieën
Beschikbare plaatsen:
11