Vaker in de media – Zo kom je als vrouwelijke expert in beeld – Wat had ik dit boek van graag eerder gelezen! Begin dit jaar stond ik, samen met mijn partner, voor het eerst in de Flair. Uiteindelijk is het (gelukkig!) een heel mooi en liefdevol artikel geworden, maar toch had ik veel baat gehad bij de tips die publiciteitsexpert en oprichter van het platform Vaker In De Media (vidm.nl) Janneke van Heugten in haar recent verschenen boek heeft beschreven.
Het boek is een aanrader voor alle vrouwen (en eigenlijk voor iedere expert) die vanuit hun expert-status meer media-aandacht kunnen gebruiken voor de impact die zij persoonlijk, zakelijk en/of maatschappelijk willen maken. Publiciteit is immers een middel om je boodschap met een groot publiek te delen en je doel(en) te bereiken. Het is fijn als mensen weten welke oplossing jij hebt voor een probleem waar zij mogelijk mee rondlopen. Publiciteit zorgt voor meer vertrouwen in jou als betrouwbare expert, in je onderneming of in je projecten. Ook maakt publiciteit het makkelijker om je volle potentie te verzilveren en waarde toe te voegen. We hebben nog 1 exemplaar om te verloten! Iets voor jou?
boekbespreking door Petra Hiemstra, 2 juli 2024
Janneke: “Het eerste wat ik fout zie gaan is een te brede en daardoor nietszeggende profilering. Ik begrijp best dat niemand in een hokje geplaatst wil worden. Zeker hoogvliegers zijn zo veelzijdig, dat ieder hokje te klein is. Echter: journalisten houden van hokjes! Zij kiezen liever voor een specialist dan voor een ‘van-alles-een-beetje-type’. Dus: maak jezelf exclusief en uniek. Kies een klein stuk van je expertisegebied als niche. Durf je onderwerp nog verder te versmallen, dan heeft een journalist er direct een concreet of concreter beeld bij. Een niche wekt vaker direct de interesse.
Het tweede wat fout gaat, zie ik vooral bij ondernemers. Zij willen te graag verkopen en maken verkopen tot belangrijkste speerpunt voor hun profilering. Een blije klant of positieve reviews op sociale media kanalen, zijn geen zaken waar een journalist op aanhaakt. Journalisten houden van vakidioten. Van de expert die betrokken is bij diens vak en dat ook laat zien. Journalisten haken af naar alles wat alleen maar riekt naar commercialiteit, dat ervaren zij als een belediging voor het journalistieke vak. Journalisten willen verhalen vertellen die gehoord moeten worden. Daar hebben ze voor gestudeerd en dat is hun passie.
Als deskundige heb je vele manieren waarop je jouw betrokkenheid bij je vak of thema kunt laten zien: opleidingen die je gevolgd hebt, boeken die je geschreven hebt, onderzoek dat je gedaan hebt, initiatieven die je ontplooid hebt, of bijzondere mijlpalen die je bereikt hebt.
Sociale media zijn een rijke bron aan inspiratie voor journalisten. Ze vinden er bijzondere verhalen. Zorg ervoor dat je LinkedIn profiel op orde is en dat je een aantal goede, professionele persfoto’s hebt. Gebruik de juiste hashtags zodat journalisten makkelijker vinden wat je vanuit je expertise te delen hebt. Check of de relevante informatie over je expertstatus ook goed naar voren komt. Schrijf blogs over vragen die je van cliënten krijgt. Journalisten die voor programma’s werken gaan eerder overstag om jou te vragen als gast voor hun programma’s als ze op video’s zien dat je makkelijk uit je woorden komt.”
Janneke van Heugen is oprichter en directeur van Mediaplatform Vaker in de Media (VIDM). Met haar platform streeft ze naar meer diversiteit in de media. Iedere expert )(m/v/x) kan er gratis lid van worden. Op VIDM.nl komen deskundigen in contact met redacties en journalisten. Janneke studeerde Voorlichting, Publiciteit en Informatie en begon haar loopbaan in 1998 in Sidney, bij Amnesty International Australia. Ze werkte voor diverse uitgeverijen voor ze haar eerste PR bureau startte voor vrouwelijke ondernemers. Ze organiseert wekelijks een medialunch. Tijdens deze zoomsessies interviewt ze journalisten en (hoofd)redacteuren over hun werk.
De eerste 4 exemplaren zijn gewonnen door: L. Jansen, M. M. Jansen, D. van Marle en Marylyn Fikenscher. Zij reageerden als trouwe lezers als eerste op deze verlotingsactie. We hebben nog 1 exemplaar om te verloten. Iets voor jou?
Stuur een mail met in de titel Vaker in de media naar petra.hiemstra@haagsehoogvliegers.nl en vermeld in de mail je adresgegevens (of de vrouwelijke expert die je het boek gunt). De namen van de winnaars maak ik op deze plek bekend.
Uiteraard kun je het boek ook direct bestellen bij je lokale boekhandel, bij Bol of Managementboek.nl. Het boek kost 35,99 Euro.