De winnaars van het boek “Hoogbegaafde volwassenen – Zet je gaven intelligent en positief in” zijn Ank van Rosmalen, Johan Verdouw en Peter Holgen. Het boek komt deze week naar jullie toe. Van harte gefeliciteerd en veel leesplezier gewenst.
Over het boek “Hoogbegaafde volwassenen – Zet je gaven intelligent en positief in”
Veel hoogvliegers in onze praktijk worstelen met zichzelf en hun omgeving. Zij voelen zich ‘anders dan de rest’ met hun snelle denkvermogen, veelheid aan interesses (en dus snel gebrek aan focus) en intense gevoeligheden. Het valt niet altijd mee om je als Ferrari te ‘handhaven’ tussen Oldtimers, Eendjes, Golfjes en BMW’s. In onze coachgesprekken gaan we op zoek naar de patronen in jouw conflicten en hoe JIJ daar wat aan kunt doen. Jij bent immers de enige die van hoog naar laag kan vliegen en andersom. Als coaching voor jou (nog) een brug te ver is of als je gewoon liever in je eigen tijd en op je eigen wijze informatie tot je neemt, is het recent verschenen boek ‘Hoogbegaafde volwassenen – Zet je gaven intelligent en positief in’ van HB- specialisten Noks Nauta en Rianne van de Ven een aanrader!
door Petra Hiemstra, 27 oktober 2017
“Who in the world am I? Ah, that’s the great puzzle”
Lewis Carroll, Alice in Wonderland
In dit boek besteden Noks en Rianne ruim aandacht aan allerlei vragen die spelen onder hoogbegaafde volwassenen, zoals bovenstaande. De auteurs hebben een helder overzicht gemaakt van de definities, theorieën en modellen rond hoogbegaafdheid. Zij wijden diverse hoofdstukken aan de positieve kanten van hoogbegaafd zijn in leren en werk én geven handige tips, variërend van de meest wenselijke voorkeuren in een levenspartner en soorten genieën tot de paradox van excellentie.
Waarom raken #HBers toch ‘steeds’ in conflicten verzeild?
Noks Nauta heeft samen met Ido van der Waal uitgezocht wat je maakt dat hoogvliegers (regelmatig) verzeild raken in (arbeids)conflicten. Ze beschrijven in hoofdstuk 7 van het boek wat je als hoogbegaafde kunt leren van je conflicten én hoe je conflicten positief kunt transformeren naar toegevoegde waarde voor je organisatie of omgeving. Ido van der Waal is van dit hoofdstuk de eerste auteur.
Passend bij de nieuwsbrief van oktober 2017 rond het thema Conflicthantering, geef ik hieronder enkele zinnen uit het boek weer in eigen samenstelling: “Er zijn vele definities van een conflict. Dat maakt de communicatie omtrent een conflict complex omdat de eigenschappen en ook de oorzaken van een conflict vaak niet eenduidig zijn. Conflicten kunnen warm of koud zijn. Het warme conflict gaat meestal gepaard met heftige emoties en is bijna altijd nog vers. Een koud conflict is vaak ‘oud’ en gaat soms ondergronds, kan jaren duren en is vaak ziekmakend”.
Of hoogvliegers vaker conflicten hebben dan andere werknemers is niet bekend. De auteurs schrijven: “Aanleidingen voor hoogbegaafden om in een conflict betrokken te raken liggen nogal eens in een meningsverschil over een inhoudelijk onderwerp, bijvoorbeeld als iemand volgens een hoogbegaafde feitelijke onjuistheden verkondigd. Dit gebeurt op het werk en op scholen.” In onze praktijk noemen we dat: gelijk hebben is nog niet gelijk krijgen. “Veel hoogbegaafden, of ze nu jong, volwassen of senior zijn, zijn intrinsiek gemotiveerd en erop gefocust om dingen te verbeteren. Dit gedrag leidt tot veel commentaar van bijvoorbeeld leidinggevenden en dat kan dan uiteindelijk tot conflicten leiden.”
Hoe je als hoogbegaafde volwassene conflicten productief maakt
De auteurs geven passende handreikingen hoe je als hoogbegaafde kunt leren:
- onzekerheid te reduceren door zaken uit te spreken;
- opluchting te generen doordat je weerstand oplost;
- hoe jouw ‘willen begrijpen’ voor een ander voelt als ‘kritiek, wat het limbische systeem van de ander prikkelt en tot primaire afweer leidt;
- om zelf te beoordelen of een werkplek of leidinggevende wel geschikt is voor je inbreng;
- om je ideeën en boodschap goed over het voetlicht te brengen, door bijvoorbeeld éérst te vragen of de ontvanger open staat voor jouw suggesties;
- om te gaan met pesten en pesters op de werkvloer door inzicht te krijgen in gedragspatronen van jezelf en anderen (zie ook: www.pestenopdewerkvloer.nl en de kijktip hieronder)
- gelijktijdig te focussen op inhoud, proces én de wederkerige relatie;
- hoe je jouw onbegrensde nieuwsgierigheid en woordkeus kunt afstemmen op de ontvanger zodat deze zich in zijn of haar positie en autoriteit door jou gezien, gehoord en erkend voelt (niet vechten, vluchten, verdedigen of bevriezen, maar: samen verder)
- hoe je misstanden, stress, druk, conflicten en meningsverschillen over inhoudelijke zaken productief maakt door ze op een positieve manier te benutten voor innovatie, ontwikkeling en nieuwe ideeën (wordt behalve dwarsdenker ook meedenker).
De auteurs stellen: “Wij zien wel ontwikkelingen in de maatschappij die een positieve invloed kunnen hebben voor hoogbegaafden op het werk. Los van de groeiende aandacht voor hoogbegaafdheid in het algemeen, lijkt de waarde van neurodiversiteit binnen bedrijven steeds belangrijker te worden.”
Dit boek kun je direct bestellen op de site van het IHBV.
Het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen:
Aanvullende kijktip
Een bijzonder mooi interview van HBer Arthur Japin over een-zaamheid en pesten vind je hier.