Doe anders even anders – Maaike Thiecke, arbeids- en organisatiepsycholoog ook bekend van de bestseller “Cultuurdingetje, hè?”, zoomt in haar nieuwste boek “Doe anders even anders (2025)” opnieuw in, op de soms ongrijpbare kracht van organisatieculturen. Waar haar vorige boek de aandacht vestigde op cultuur als onzichtbare motor, rust ze adviseurs nu uit met een arsenaal vragen die direct tot de kern doordringen.
De resultaten? Medewerkers en managers van de organisatie voelen zich voorzien van heldere perspectieven waarmee ze vooruit kunnen. Zo zijn organisaties opgewassen tegen nodeloze vertraging in verandertrajecten. En is je organisatieadviseur voortaan je lievelings(mens).
Thiecke’s aanpak zorgt voor samen lachen, samen huilen én samen houden van. Dat maakt het wellicht niet per sé makkelijker voor organisaties om beslissingen te nemen, maar wel dat ze zich daarna op de golven van die beslissingen makkelijker durven laten meevoeren …
boekbespreking door Petra Hiemstra, 5 mei 2025
Thiecke betrekt je vanaf pagina 1 in het idee dat écht luisteren niet draait om (zelf te) begrijpen, maar om vragenderwijs samen te meer te ontdekken. Haar lievelingsvragen, zoals: “Welke impliciete belofte hebben jullie ooit gedaan?”, “Wat staat er boven de poort?”, “Aan wie of wat zijn jullie trouw?” – geven organisaties direct een eerste indruk van hun eigen diepgewortelde cultuurpatronen. Immers: in de stilte hoor je de verwachtingen van anderen niet. Door slimme vragen te stellen, brengt je als adviseur helderheid, creëer je betrokkenheid en leg je de basis voor effectievere verandering binnen een veilig kader.
Een van de grote meerwaarden van dit boek is de heldere koppeling met drie systemische kernprincipes:
Ordening – Wie of wat krijgt voorrang?
Binding – Wat hoort erbij en wat hoort daar juist níét bij?
Uitwisseling – Hoe verlopen geven en nemen van tijd, aandacht, geld, energie en informatie?
Thiecke laat zien hoe patronen elkaar aantrekken, waarom cultuur als ‘plaksel’ fungeert en hoe je daarmee werkt in plaats van ertegen vecht.
Veranderen is breken met oude beloftes, loyaliteiten en ‘DNA’. Thiecke vergelijkt cultuurverandering daarom treffend met een open hart operatie: het is noodzakelijk, maar doet pijn. Als adviseur móet je vragen durven stellen die ongemakkelijk zijn, juist omdat alleen dóór die pijn de organisatie haar nieuwe hartslag vindt.
Wat dit boek extra plezierig maakt, is Thiecke’s ongezouten humor. Ze schetst de rol van adviseur als pretbederver, stormvoorspeller of dienstweigeraar, maar benadrukt ook positieve bijrollen als olifantentemmer/emotiemanager, holding space houder en liefhebber. Die balans tussen serieus vakwerk en luchtige anekdotes houdt je aandacht vast.
– Samenwerk‑check: bij een cultuur van ‘altijd samen’: “Moet het wel samen?” of “Is er wel een gezamenlijke opdracht?”
– Functionele voorspelbaarheid: maak je rol en bevoegdheden glashelder, zodat iedereen weet waar-ie aan toe is.
– Vragerisering: Léonie van Rijn & Annemieke Figee’s gebruiken deze term voor de kwaal van sommige adviseurs om altijd maar vragen te blijven stellen. Dat kan knap irritant zijn. Hun boodschap is: stop met eindeloze vragerisering.
“Doe anders even anders” is een must-read voor zowel beginnende als ervaren organisatieadviseurs, veranderkundigen en leiders die cultuurverandering willen verdiepen. Met concrete vragen, systemische onderbouwing en een portie humor geeft Maaike Thiecke je niet alleen meer veranderverstand, maar helpt ze je om organisaties echt wijzer te maken – en dat maakt jou de ultieme grootluisteraar. Gewoon vanuit je eigen ontspannen oorfauteuil.
Is dit boek écht iets voor jou? We verloten 5 exemplaren.
Stuur een mail met in de titel: Doe anders even anders naar petra.hiemstra@haagsehoogvliegers.nl en vermeld in de mail je adresgegevens. Of van diegenen die je het boek gunt. De boeken worden verloot onder de eerste 10 respondenten na publicatie van dit artikel in onze nieuwsbrief van mei/juni 2025. De namen van de winnaars maken we op deze plek bekend.
Niet gewonnen? Niet getreurd. Je kunt het boek direct bestellen bij je bieb, plaatselijke boekhandel, bol.com of managementboek.nl. Het boek kost 34,99 Euro