Horen, luisteren en grootluisteren – Wat zijn de verschillen? – Als ik even niet oppas: hoed je dan. Dan attaqueer ik je met adviezen. Boor ik je voorstellen verbaal de grond in. Neem ik je verhaal over en laat het niet meer los. Als ik mezelf niet bewust beteugel, galoppeer ik er gerust op mijn stokpaardje met jouw verhaal vandoor. Dan sla ik je met oordelen om de oren. Of ik splits je ongevraagd ongezouten meningen in de maag.
Kortom: ook als professioneel grootluisteraar communiceer ik tijdens onbewaakte ogenblikken (veel) gewelddadiger dan me lief is. Luister ik je klein. Schend ik, meer of minder subtiel, de gouden regels der communicatie. En dit alles in het volledige besef dat mijn manieren van reageren direct van invloed zijn op de kwaliteit van onze persoonlijke relatie, ons zakelijke succes en onze mogelijk gezamenlijke bijdrage aan de wereld.
door Petra Hiemstra, 12 april 2024 – uit mijn nieuwe boek Mag ik je grootluisteren? Vertel!
Hoe meer ik mij verdiep in de kunst en kunde van het grootluisteren van mezelf, mijn gesprekspartners, hun organisaties en de wereld om ons heen, hoe meer ik me realiseer dat het gezegde klopt: goed luisteren is niet eenvoudig omdat het makkelijk is. De vergrotende trap van luisteren, grootluisteren, is relationele topsport.
Grootluisteren is het vermogen om op ieder moment in iedere situatie en in iedere persoon de unieke potentie te zien en deze al vragenderwijs tot ontvouwing en ontplooiing te laten komen ten behoeve van het grotere geheel. – Petra Hiemstra
Grootluisteren is de kernkwaliteit van Liefdevol Leiderschap.
Bekijk hier het filmpje (3 minuten) dat begin 2024 door Facilicom gemaakt is voor hun medewerkers over grootluisteren als basis voor sociale duurzaamheid binnen hun organisatie.
In 2019 heeft Haagse Hoogvliegers de term grootluisteren formeel gemunt en is het een officieel Registered Trade Mark.
Lees hier verder over de 8 eenvoudige stappen die je als grootluisteraar kunt zetten, in ieder gesprek dat je voert, om de ander te laten stralen en excelleren.