Heb je die aandacht eenmaal te pakken, dan moet je het wel erg bont maken wil je die weer kwijt raken. Het verleiden van een publiek lijkt opvallend veel op het hofmaken van een nieuwe geliefde. De Italiaanse avonturier en schrijver Giacomo Casanova wordt beschouwd als de grootste verleider aller tijden, en zou honderden, zo niet duizenden verleidingen op zijn naam hebben staan. Hoe deed hij dat? Maar belangrijker: wat kunnen we leren van deze Meester in Charisma?
Casanova was een meesterlijk verleider en een groot luisteraar. Hij wist, zoals bekend, hoe hij mensen (met name vrouwen) in het hart kon raken. Behalve een aandachtig, empatisch luisteraar was hij ook een begaafd mathematicus. Hij publiceerde boeken over wiskunde en kon dankzij zijn inzicht in de kansrekening een koninklijke loterij opzetten en uitstekend spelen aan de goktafels in heel Europa. Als zoon van een actrice en een violist, werd hij niet met een gouden lepel in de mond geboren. Toch vergaarde (en verloor) fortuinen en ontmoette als charmante vrijmetselaar veel beroemde persoonlijkheden. Er zijn honderden boeken over hem geschreven en zijn naam is als begrip vereeuwigd.
Wat kunnen we van hem leren? Ook in onze huidige tijd is het succes van je bedrijf, team of project is afhankelijk van de wijze waarop jij anderen inspireert en motiveert. Gewoon even iets vertellen en een beetje aansturen is niet genoeg. Van leiders en professionals wordt tegenwoordig meer verwacht, veel meer, wat meteen ook de uitdaging is voor jouw leiderschap. Los van je positie zullen mensen je verhaal meestal gewoon aanhoren. Maar écht luisteren, en jou en je dromen grootluisteren doen ze pas als je ze weet te ráken. Als je hun wil weet aan te wakkeren.
Je kunt je publiek wel verleiden om met een ‘open geest, open hart en open wil’ te luisteren naar wat je te zeggen hebt. Dit betekent dat jij als trainer of spreker allereerst je oor te luisteren moet leggen. Wat zijn de wensen of problemen van je opdrachtgever? Kun je hem of haar grootluisteren? Laat je je opdrachtgever ervaren dat je hem of haar gehoord hebt? Voelt hij of zij zich door jou gezien, gehoord en erkend? Dan ben je alweer een stap dichterbij jouw doel: mensen het beste geven van wat jij te bieden hebt.
In de luisterkunde gaat het erom dat je als je naar iemand luistert, je 100% met je aandacht bij je eigen lichaam bent én tegelijkertijd 100% met je aandacht bij de ander. Bij zijn of haar behoeftes. Niet voor niets zijn de 5 A’s van oprecht en aandachtig luisteren:
TIP: Je kunt dit oefenen door jezelf een aantal weken een paar keer per dag de vraag te sturen: hoe voel ik me nu? Wat voel ik? Waar heb ik behoefte aan? Kan ik deze gevoelens en behoeftes ook verwoorden? Kan ik in gesprekken ook 100% gefocust blijven op de wensen en behoeftes van de ander?
Dure MBA’s leren hun studenten dat er vijf praktische zaken zijn die je op orde moet hebben, wil je je leiderschap laten floreren. Deze vijf zaken hebben niets met technische luister- of gespreksvaardigheid van doen. Deze eerste stap is het creëren van de basale voorwaarden om op ieder moment met volledige aandacht bij jezelf en de ander te kunnen zijn. Zorg ervoor dat je:
Als er op één van deze praktische punten werk aan de winkel is, gebruik dan deze zomer voor het wegwerken van achterstallig onderhoud. Als deze praktische zaken op orde zijn, voorkomen ze een onzichtbaar energielek, zodat je leiderschap zich optimaal kan ontvouwen. Alles geregeld? Dan is het tijd voor stap 2:
Casanova wist: horen en luisteren is niet voldoende. Zorg ervoor dat mensen zich door jou gezien, gehoord en erkend voelen!
5 tips:
In onze trainingen ervaren deelnemers dat mensen het binnen 3 miliseconden door hebben als hun gesprekspartner niet geïnteresseerd is, niet naar hen luistert. Het gevoel niet gehoord te worden, doet vaak pijn. Niet-luisteren, hoe onschuldig het ook lijkt, is desastreus voor onze relaties en potentiële zakelijke transacties. Het doet een aanslag op onze emotionele bankrekening bij de ander. Beluister je in je lichaam dat je luistermoe bent? Zit je hoofd te vol? Geef dit dan duidelijk aan. Laad je batterij op en vertel je publiek of gesprekspartner wanneer je wel in staat bent goed in gesprek te gaan en kunt luisteren naar de boodschap die uitgeademd wil worden. Steven Covy noemt dit: ‘giving people psychological air’. Wij noemen het het opvangen van de woorden die gespuid willen worden.
Paus Clemens XIII was zo gecharmeerd van de jonge avonturier dat hij Casanova tot Ridder in de Orde van het Gulden Spoor verhief. Sindsdien nam hij de titel ‘chevalier’ aan in 1760. Ook eeuwen later wakkert oprechte aandacht de wil aan van je publiek. Je toehoorders luisteren met liefdevolle aandacht EN gaan actief aan de slag met hetgeen ze door jou aangereikt kregen. Ze worden inventiever en loyaler waardoor jij als leider of managers meer ruimte krijgt om leiding te nemen en te geven vanuit de toekomst die zich aandient.
De komende 10 jaar ontstaat er in alle lagen van de bevolking ruimte voor Liefdevol Leiderschap.
Los van formele posities kunt je zélf drager zijn van de door jou beoogde persoonlijke, organisatorische of zelfs systemische transities of transformaties. Zachtjes duwen noemen we dat. Dat is spannend ja. Vergt veel van je. En brengt ook veel!
Schrijf je dan in voor één van onze trainingen of leergangen. Maak je borst maar nat. We storten net zolang onze liefdevolle aandacht over je uit tot je gaat stralen en excelleren.
Door Petra Hiemstra
Petra Hiemstra, luistercoach en luistertrainer, directeur Haagse Hoogvliegers – In haar werk leert Petra mensen met hun hele lichaam naar zichzelf en naar anderen luisteren, zodat zij gaan stralen en excelleren. Petra leert je luisteren op persoonlijk (micro), organisatorisch (meso) en maatschappelijk niveau (macro). Voor jou als spreker (in-spe) is relevant: hoe achterhaal je de ‘vraag achter de vraag’ bij je gesprekspartners en potentiële opdrachtgevers? Hoe zorg je ervoor dat je publiek met een open geest, open hart en open wil luisteren naar jouw verhaal? Hoe sluit je met je verhaal aan bij de leer- en luisterstijlen in je publiek zodat je hen verleidt uit zichzelf een positieve en energieke bijdrage te leveren aan jouw visie voor de toekomst.
* Met dank aan metafoor specialist, woordkunstenaar en collega coach Ditta van Vark-Beum voor het prachtige citaat: Aandacht is niet waar jij aan dacht…