Verleid je publiek: leer luisteren als Casanova

Ieder publiek wil graag verleid worden voor ze je haar aandacht schenkt.

Heb je die aandacht eenmaal te pakken, dan moet je het wel erg bont maken wil je die weer kwijt raken. Het verleiden van een publiek lijkt opvallend veel op het hofmaken van een nieuwe geliefde. De Italiaanse avonturier en schrijver Giacomo Casanova wordt beschouwd als de grootste verleider aller tijden, en zou honderden, zo niet duizenden verleidingen op zijn naam hebben staan. Hoe deed hij dat? Maar belangrijker: wat kunnen we leren van deze Meester in Charisma?

Verleid je publiek: leer luisteren als Casanova

Casanova was een meesterlijk verleider en een groot luisteraar. Hij wist, zoals bekend, hoe hij mensen (met name vrouwen) in het hart kon raken. Behalve een aandachtig, empatisch luisteraar was hij ook een begaafd mathematicus. Hij publiceerde boeken over wiskunde en kon dankzij zijn inzicht in de kansrekening een koninklijke loterij opzetten en uitstekend spelen aan de goktafels in heel Europa. Als zoon van een actrice en een violist, werd hij niet met een gouden lepel in de mond geboren. Toch vergaarde (en verloor) fortuinen en ontmoette als charmante vrijmetselaar veel beroemde persoonlijkheden. Er zijn honderden boeken over hem geschreven en zijn naam is als begrip vereeuwigd.

Wat kunnen we van hem leren? Ook in onze huidige tijd is het succes van je bedrijf, team of project is afhankelijk van de wijze waarop jij anderen inspireert en motiveert. Gewoon even iets vertellen en een beetje aansturen is niet genoeg. Van leiders en professionals wordt tegenwoordig meer verwacht, veel meer, wat meteen ook de uitdaging is voor jouw leiderschap. Los van je positie zullen mensen je verhaal meestal gewoon aanhoren. Maar écht luisteren, en jou en je dromen grootluisteren doen ze pas als je ze weet te ráken. Als je hun wil weet aan te wakkeren.

Een luisterend oor kun je niet afdwingen

Je kunt je publiek wel verleiden om met een ‘open geest, open hart en open wil’ te luisteren naar wat je te zeggen hebt. Dit betekent dat jij als trainer of spreker allereerst je oor te luisteren moet leggen. Wat zijn de wensen of problemen van je opdrachtgever? Kun je hem of haar grootluisteren? Laat je je opdrachtgever ervaren dat je hem of haar gehoord hebt? Voelt hij of zij zich door jou gezien, gehoord en erkend? Dan ben je alweer een stap dichterbij jouw doel: mensen het beste geven van wat jij te bieden hebt.

Aandacht is n i e t waar JIJ aan dacht….*

In de luisterkunde gaat het erom dat je als je naar iemand luistert, je 100% met je aandacht bij je eigen lichaam bent én tegelijkertijd 100% met je aandacht bij de ander. Bij zijn of haar behoeftes. Niet voor niets zijn de 5 A’s van oprecht en aandachtig luisteren:

  1. Aandacht
  2. Aandacht
  3. Aandacht
  4. Aandacht en…
  5. AANDACHT!

TIP: Je kunt dit oefenen door jezelf een aantal weken een paar keer per dag de vraag te sturen: hoe voel ik me nu? Wat voel ik? Waar heb ik behoefte aan? Kan ik deze gevoelens en behoeftes ook verwoorden? Kan ik in gesprekken ook 100% gefocust blijven op de wensen en behoeftes van de ander?

5 Aandachtspunten om met ‘open geest, open hart en open wil te luisteren

Dure MBA’s leren hun studenten dat er vijf praktische zaken zijn die je op orde moet hebben, wil je je leiderschap laten floreren. Deze vijf zaken hebben niets met technische luister- of gespreksvaardigheid van doen. Deze eerste stap is het creëren van de basale voorwaarden om op ieder moment met volledige aandacht bij jezelf en de ander te kunnen zijn. Zorg ervoor dat je:

  1. een schoon en opgeruimd huis hebt;
  2. (financiële) administratie is bijgewerkt (daarin gaf Casanova niet het beste voorbeeld);
  3. vervoersmiddelen goed onderhouden zijn;
  4. relaties op orde zijn;
  5. fysiek fit bent.

Als er op één van deze praktische punten werk aan de winkel is, gebruik dan deze zomer voor het wegwerken van achterstallig onderhoud. Als deze praktische zaken op orde zijn, voorkomen ze een onzichtbaar energielek, zodat je leiderschap zich optimaal kan ontvouwen. Alles geregeld? Dan is het tijd voor stap 2:

Laat je publiek met liefde naar je luisteren

Casanova wist: horen en luisteren is niet voldoende. Zorg ervoor dat mensen zich door jou gezien, gehoord en erkend voelen!
5 tips:

  1. Wees net, als hij, altijd je meest hoffelijke zelf. Geef zelf actief vorm aan inclusief netwerken, in alle kringen. Begroet een ieder oprecht, warmhartig en persoonlijk. Verbind mensen vervolgens actief met elkaar. Als mensen zich door jou hartelijk welkom, groot geluistered en geincludeerd voelen, voelen ze zich veilig en staan ze makkelijker open voor contact (en uiteindelijk contracten).
  2. Mensen hebben tijd nodig om te ‘landen’. In de edele kunst van het voorzitten kun je een vergadering beginnen met een korte ‘check-in’. Hoe zit iedereen erbij? Wat speelt er? Geef ruimte aan (oude) pijn. Pas als de ‘hoge woorden’ eruit zijn en eventuele smart door het delen gehalveerd is, is er letterlijk en figuurlijk weer meer ruimte om nieuwe informatie te delen en bespreken.
  3. Doe je huiswerk. Weet wat er speelt. Of leer dit aanvoelen: wat de wensen of problemen zijn. Realiseer je dat mensen nooit starten met de kern van hun verhaal, al zou je dat nog zo graag willen. De kern is namelijk altijd emotioneel. Mensen moeten naar een veilige verbondenheid met jou toegroeien. Je publiek wil eerst begrepen worden voordat ze jou willen begrijpen. Deepak Chopra zei: Listen with your eyes for feelings. Binnen de coaching en psychologie noemen we dit vaak het ‘deurkruk’ moment. Ook al hebben mensen lang de tijd gehad om iets te delen, soms kiezen ze uit veiligheid of andere redenen het allerlaatste moment.
  4. Haal zoveel mogelijk wijsheid uit je publiek zelf. Vooral extraverte mensen spreken liever dan dat ze luisteren. Ze willen vaak bovenal iets kwijt! Jouw advies, hoe interessant of goedbedoeld of waardevol ook is gewoon iets waar veel mensen niet voor komen. Ze willen dat jij hen zelf bevraagt naar de mogelijke oplossing. Hen GROOTluistert. Zelfbedachte oplossingen of inzichten genereren het meeste enthousiasme en loyaliteit.
  5. Blijf bij het verhaal van de ander. Voorkom dat je met het verhaal aan de haal gaat of jouw ervaringen er tegenover stelt. Het geeft je publiek simpelweg niet de bevrediging waar ze voor komen. Als je weet hoe je maximaal aansluit, je publiek kunt grootluisteren, wakker je optimaal de wil van je publiek aan om jouw boodschap stappen verder te brengen zonder dat jij daar nog iets voor hoeft te doen.

Luister aandachtig of geef aan wanneer je aandachtig kunt luisteren

In onze trainingen ervaren deelnemers dat mensen het binnen 3 miliseconden door hebben als hun gesprekspartner niet geïnteresseerd is, niet naar hen luistert. Het gevoel niet gehoord te worden, doet vaak pijn. Niet-luisteren, hoe onschuldig het ook lijkt, is desastreus voor onze relaties en potentiële zakelijke transacties. Het doet een aanslag op onze emotionele bankrekening bij de ander. Beluister je in je lichaam dat je luistermoe bent? Zit je hoofd te vol? Geef dit dan duidelijk aan. Laad je batterij op en vertel je publiek of gesprekspartner wanneer je wel in staat bent goed in gesprek te gaan en kunt luisteren naar de boodschap die uitgeademd wil worden. Steven Covy noemt dit: ‘giving people psychological air’. Wij noemen het het opvangen van de woorden die gespuid willen worden.

De kracht van oprechte aandacht is ongekend

Paus Clemens XIII was zo gecharmeerd van de jonge avonturier dat hij Casanova tot Ridder in de Orde van het Gulden Spoor verhief. Sindsdien nam hij de titel ‘chevalier’ aan in 1760. Ook eeuwen later wakkert oprechte aandacht de wil aan van je publiek. Je toehoorders luisteren met liefdevolle aandacht EN gaan actief aan de slag met hetgeen ze door jou aangereikt kregen. Ze worden inventiever en loyaler waardoor jij als leider of managers meer ruimte krijgt om leiding te nemen en te geven vanuit de toekomst die zich aandient.

De komende 10 jaar ontstaat er in alle lagen van de bevolking ruimte voor Liefdevol Leiderschap.
Los van formele posities kunt je zélf drager zijn van de door jou beoogde persoonlijke, organisatorische of zelfs systemische transities of transformaties. Zachtjes duwen noemen we dat. Dat is spannend ja. Vergt veel van je. En brengt ook veel!

Kunnen jouw Casanova-kwaliteiten nog wel een positieve impuls gebruiken?

Schrijf je dan in voor één van onze trainingen of leergangen. Maak je borst maar nat. We storten net zolang onze liefdevolle aandacht over je uit tot je gaat stralen en excelleren.

Je bent van harte welkom. We kijken uit naar je komst.

Door Petra Hiemstra

Petra Hiemstra, luistercoach  en luistertrainer, directeur Haagse Hoogvliegers – In haar werk leert Petra mensen met hun hele lichaam naar zichzelf en naar anderen luisteren, zodat zij gaan stralen en excelleren. Petra leert je luisteren op persoonlijk (micro), organisatorisch (meso) en maatschappelijk niveau (macro). Voor jou als spreker (in-spe) is relevant: hoe achterhaal je de ‘vraag    achter de vraag’ bij je gesprekspartners en potentiële opdrachtgevers? Hoe zorg je ervoor dat je publiek met een open geest, open hart en open wil luisteren naar jouw verhaal? Hoe sluit je met je verhaal aan bij de leer- en luisterstijlen in  je publiek zodat je hen verleidt uit zichzelf een positieve  en energieke bijdrage te  leveren aan jouw visie voor  de toekomst.

 

* Met dank aan metafoor specialist, woordkunstenaar en collega coach Ditta van Vark-Beum voor het prachtige citaat: Aandacht is niet waar jij aan dacht…

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.