Voor bijna iedere professional vormt luisteren de basis van zijn / haar / diens vakmanschap. Zowel onze koning Willem-Alexander als onze ombudsman Reinier van Zutphen roepen burgers en politici regelmatig op om meer of beter naar elkaar te luisteren. En dat is duidelijk makkelijker gezegd dan gedaan!
Zowel in persoonlijke relaties als in organisaties is voor veel mensen niet vanzelfsprekend om te zeggen wat ze vinden. Ongeschreven regels, machtsverhoudingen, een hoge tijdsdruk, onderlinge spanningen of simpelweg ‘niet weten hoe’ kunnen ervoor zorgen dat we onze woorden binnenhouden, onze briljante inzichten niet delen en onze naasten niet durven aanspreken op gedrag. En dat gebeurt vaker dan je misschien denkt.
Immers: zeker onder druk schieten we al gauw in de reactie modus die ons het meest bekend en vertrouwd is. Die we van huis uit hebben meegekregen. Het inslijpen van effectieve, constructieve en positieve gesprekstechnieken heeft tijd, aandacht en herhaling nodig. Op school leren we wel spreekbeurten houden, maar lijkt luisteren een ondergeschoven kindje. Gelukkig kun je je vakmanschap in het stellen van vragen heel goed ontwikkelen.
Luister je bijvoorbeeld het liefst inhoudsgericht, relatiegericht, emotiegericht, oplossingsgericht, procesgericht, erkenningsgericht, tijdsgericht of toekomstgericht (generatief)?
In hoeverre pas je je spreek- of luisterstijl aan, aan je gesprekspartner(s)? Weet je wat diens voorkeursstijl is?
Hoe communiceer je in vergaderingen, in groepen of tijdens (chique) diners? In hoeverre let je erop dat de spreek- en luisterstijl eerlijk tussen de aanwezigen wordt verdeeld? Hanteer je het principe van ‘éénpuntige aandacht’? Hoe (snel) geef je het gespreksstokje door? En hoe beïnvloeden jouw reacties en reflecties de energie van het gesprek en het proces?
We hebben twee testen die we vaak voor trainingen gebruiken.
Goed te weten: deze grootluistertest is nog een CONCEPT test die we in 2025 willen uitwerken naar een makkelijk invulbare digitale versie op basis waarvan je ook een persoonlijke rapportage krijgt.
Wil je echt horen wat je medewerkers, collega’s, klanten, burgers of stakeholders vinden? Dan vraagt dat om bewuste inspanning. Niet één keer, maar consequent elke dag. Zodat mensen steeds opnieuw kunnen ervaren dat het echt veilig is om zich te uiten, of het nou gaat om het delen van zorgen of creatieve ideeën. Als mensen merken dat je écht wilt luisteren, draagt dat bij aan een open, positief gespreksklimaat. Als je ook nog gehoor geeft aan wat je hoort (obediënt luisteren) dan zorgt dat voor vertrouwen.
Het vermogen jezelf en anderen te kunnen grootluisteren is de meest gewaardeerde kwaliteit in persoonlijke en zakelijke relaties, Het maakt dat je het verschil begrijpt tussen ‘de dingen goed doen’ en ‘het juiste doen’. Of partijen elkaar kunnen grootluisteren bepaalt het verschil tussen ‘heilige & magische samenwerkingen en transactionele verbintenissen’.
Uit mijn eigen ervaringen als assessor en uit het onderzoek voor mijn boek Mag ik je grootluisteren? Vertel! blijkt dat:
Luisteren of grootluisteren is een vaardigheid en zijnskwaliteit waarin we (eigenlijk net als ademen en de liefde bedrijven) nauwelijks in getraind worden. Luisteren voelt voor veel mensen als ‘doe wat ik zeg zonder overleg’. Er is nog een wereld te winnen in het beter faciliteren van ouders, verzorgers en docenten, zodat zij onze kinderen optimaal kunnen begeleiden.
Alle leiders die ik interviewde staken grootmoedig de hand in eigen boezem door te erkennen dat ook zij sneller ‘klein’ luisteren dan gewenst. Zeker als we moe zijn of als we een hele volle agenda hebben, ligt het snel ‘downsizen of willen oplossen’ van een probleem of gevoel op de loer. Voor we het in de gaten hebben, communiceren we korter-door-de-bocht en gewelddadiger dan ons lief is.
Gelukkig krijgt (groot)luisteren steeds meer aandacht in leiderschapstrainingen.
In de publieke sector wordt grootluisteren steeds meer gezien als kernkwaliteit van politiek-bestuurlijk-ambtelijk vakmanschap.
Ook in Raden van Toezicht, Raden van Bestuur en Raden van Commissarissen beseft men dat het vermogen jezelf, de ander(en), de organisatie en onze samenleving groot te luisteren ervoor zorgt dat je tijdig de juiste informatie en signalen ontvangt en ook bij hoge agendadruk tijdswinst behaalt door ervoor te zorgen dat bestuurders en belanghebbenden zich écht helemaal gezien, gehoord en erkend voelen.
Grootluisteren is relationele topsport en een vaardigheid waar je er wel 75 jaar over mag doen om er meesterschap in te bereiken en te behouden. Dat maakt het ook zo boeiend!
We maken met alle liefde een luistertraining, training Het Goede Gesprek of Hogere Gesprekskunst theatervoorstelling of Leergang LuisterKunst op maat voor jouw gezelschap, organisatie of team.
In onze basis Ik Luister Je Groot – luistertraining leer je op basis van een helder theoretisch kader:
In onze verdiepende modules leer je:
De prijs die we rekenen voor onze luistertrainingen, leergangen LuisterKunst en assessments grootluisteren en samenwerken is uiteraard afhankelijk van je/jullie specifieke wensen.
Onze standaard tarieven zijn:
1.250 Euro excl. BTW per trainer per dagdeel voor groepen tot 12 personen;
1.750 Euro excl. BTW per trainer per dagdeel voor groepen tot 24 personen;
2.500 Euro excl. BTW per trainer per dagdeel voor groepen vanaf 25 personen
Voor deze bedragen kunnen we de tijd nemen voor de juiste voor- en nabereiding én de hoogste kwaliteit bieden.
Uiteraard kijken we graag samen naar wat voor jullie of jouw organisatie haalbaar én betaalbaar is! Desgewenst werken we samen met trainingsacteurs naar keuze om specifieke situaties goed te oefenen. Dit doen we uiteraard altijd in een positieve en veilige setting!
Ik heb onlangs de inspiratiesessie “Grootluisteren – de basis van ambtelijk en bestuurlijk vakmanschap” bijgewoond, geleid door Petra Hiemstra, en het is een absolute aanrader. Tijdens de Week van het Luisteren heeft Petra ons meegenomen in de kunst van het grootluisteren, een methodiek die veel verder gaat dan gewoon luisteren met je oren. Grootluisteren richt zich op het volledig benutten van ieders potentieel ten behoeve van het grotere geheel. Deze sessie was bedoeld voor iedereen die luistert en voor iedereen die meer grootluisteraars om zich heen wil hebben. Ik geloof in een werkomgeving waar actief luisteren centraal staat.
Deze workshop versterkt cultuur van openheid en samenwerking. Elke stem telt en elk gesprek doet ertoe.
Dank aan Petra voor de inspirerende sessie! – Susie Kalloe – Gemeente Den Haag
Dank Petra! De workshop vormde een heerlijke start van mijn week. Je hebt op meerdere lagen je kennis weten over te brengen. De theorie was helder weergegeven, je leefde voor hoe je innerlijk steeds uitgelijnd bleef en de bedding aan de groep gaf, je liet ons oefenen, ervaren én met lef deelde je over het grotere veld. – Lieneke Berkhout
Gekluisterd geluisterd met al mijn zintuigen naar Hoogvlieger Petra Hiemstra – Rob van der Vliet