Leer hoe je je persoonlijke en zakelijke gunfactor fors verhoogd door de kracht van luisteren
te benutten;
Leer luisteren op micro, meso en macroniveau vanuit je persoonlijke ontwikkelingscyclus en vanuit de meest voorkomende gesprekscyclus;
Leer hoe je jezelf en anderen kunt grootluisteren, zodat zij en jij gaan stralen en excelleren.
Luister nu eens naar MIJ!
Studenten willen dat docenten naar hen luisteren. Docenten willen dat studenten naar hun luisteren. Medewerkers willen dat hun managers naar hen luisteren. Mensen met een partner willen dat die naar hen luistert. “Je hoort me wel, maar je luistert niet!!” is in veel persoonlijke en zakelijke relaties een grote klacht en bron van langdurige spanningen of conflicten.
Niet-luisteren niet schadelijk?
Als mensen zich niet gehoord, gezien en erkend voelen in hun problemen of pijn, blijven ze die , vaak tot vermoeiens toe afspelen als een eindeloze langspeelplaat. Dat levert zowel probleemeigenaar als luisteraar hoofdpijn en frustraties op. En voor organisaties soms langlopende, dure ziektegevallen. Ook komt het steun aan nieuwe projecten, beleidsbeslissingen, goedkopere of creatieve oplossingen voor problemen niet ten goede. Adviseurs merken dan dat hun aanbevelingen niet opgevolgd worden.
Mensen die zich ‘groot geluisterd’ voelen, gaan stralen en excelleren.
Zij voelen zich veilig en vrij om hun gedachten te uiten en te delen. Bouwen energiek aan plannen, projecten en idealen vanuit vertrouwen. Nemen op ondernemende wijze, eigen verantwoordelijkheid voor te behalen resultaten. Voor docenten en managers is het heerlijk als ze met een ‘leeg hoofd’ kunnen luisteren. En dan ervaren zij dat hun mensen, meestal tot hun verbazing, veel effectiever en creatiever worden in het verzinnen van oplossingen voor problemen en zich bovendien nog veel loyaler opstellen ook.
Een luistertraining? Dat heb ik toch helemaal niet nodig?
Horen kunnen we (bijna) allemaal, luisteren ook. De vraag is: in hoeverre ben je getraind in het ‘groot-luisteren’ van jezelf, anderen en je organisatie? Zodat mensen je uit zichzelf het beste van zichzelf geven? En jou ervaren als de gespreks- of zakenpartner die ze zochten? Zodat je altijd, vanuit rust, alert kunt inspelen op kansen en bedreigingen die zich op micro-, meso- en macroniveau voordoen voor jezelf, je organisatie of je stad? In onze praktijk merken we dat het vooral de nieuwe generatie business leaders is die reeds op zeer hoog niveau opereren die zich voor onze trainingen inschrijven. Zij merken: Luisteren maakt verschil!
Luisteren is de basis voor liefdevol leiderschap
Succesvolle leiders in de 21ste eeuw hebben de behoefte en de competentie om de waarden die aan dilemma’s ten grondslag liggen op een hoger niveau te verbinden. Nieuwe leiders verzoenen individuen, formele en informele organisatievormen, binnen- en buitenwereld op een hoffelijke, creatieve en co-creërende wijze. En zorgen voor meervoudige waardecreatie met diverse partijen. Zij kunnen goed omgaan met de mogelijkheden die informatie technologie hierin biedt en realiseren zich dat oplossingen voor complexe problemen zich steeds collectiever, over de grenzen van de eigen organisatie, stad, land en zelfs continent worden gevonden. Onderzoek van McKinsey toont aan dat het stimuleren van ‘frontline managers’ om beslissingen te nemen, te anticiperen op problemen en hun medewerkers te coachen een hogere productiviteit oplevert dan het simpelweg geven en opvolgen van opdrachten en het oplossen van crisissituaties (De Smet e.a. 2009).
Goed luisteren is de basis van je studie én toekomstig succes in al je banen.
In ons leven leren we allerlei belangrijke vaardigheden. Echter, stilstaan bij luisteren, en hoe we onszelf en anderen groot kunnen luisteren doen we in de regel bar weinig. We denken dat we aan een half woord genoeg hebben en dat goed luisteren ook veel tijd (en energie) kost. Luisteren vergt tijd en bewuste aandacht. Ja, dat klopt. En het levert vooral veel helderheid, energie en vreugde op! Actief en diep luisteren is relationele topsport. Mét meer rust in het hoofd, prettige relaties en goede (tot uitmuntende) resultaten tot gevolg. Toch kom je als student, docent, medewerker of manager regelmatig in een situatie terecht waar ‘luisteren met een open geest, open hart en open wil’ nog niet zo eenvoudig is. Want: hoe zorg je ervoor dat je als student de begeleiding krijgt die je nodig hebt, als het hoofd van je docent omloopt? Hoe ga je als docent om met studenten niet niet vooruit te branden zijn? Hoe ga je als leidinggevende om met een docent die dreigt uit te vallen door een burn- of bore-out?
Haagse Hoogvliegers brengt je luistervaardigheden en gesprekstechnieken op topniveau
Bij Haagse Hoogvliegers luisteren we net zo lang naar onze cliënten en relaties totdat zij stralen en excelleren. Daarna verbinden we hen desgewenst actief met anderen die voor het realiseren van hun dromen en wensen van belang zijn. Dat doen we al vijf jaar lang met veel plezier en succes. Wij zijn nu toe aan een stuk schaalvergroting. Immers: hoe meer mensen elkaar groot kunnen luisteren, hoe leuker het leven wordt. Het afgelopen jaar hebben we daarom de training Ik luister je groot ontwikkeld. Het is onze wens de komende jaren tenminste 300.000 mensen te trainen in het elkaar groot luisteren. De training is gericht op het verbeteren van (zakelijke en persoonlijke) relaties, het verminderen van stress en het vergroten van productiviteit door de kracht van luisteren te benutten. De training wordt voor iedere organisatie op maat gemaakt. Voor gedragsgerichte trainingen werken we met groepen van maximaal 12 personen.
Deze lunchlecture leert je:
Docent
Mijn naam is Petra Hiemstra. Ik ben een opgewekte, nuchtere en ‘oprjochte’ Friezin, met een passie voor de schoonheid van het woord, poëzie, filosofie en literatuur. Als echte ‘Giving Backer’ ontmoet (en verbind) ik graag mensen die, net als ikzelf, ambitieus en maatschappelijk betrokken zijn. Mensen die hun dromen verwezenlijken en die ervoor openstaan om elkaar daarbij te ondersteunen. Ik geloof dat juist de mensen die veel geven, ook zelf regelmatig inspiratie en ‘voeding voor de ziel’ verdienen. Sinds 2010 begeleid ik, als Persoonlijk Carrière & Social Business Commissaris, vooral succesvolle zelfstandig ondernemers. Deze groep mensen is veelal heel tevreden met hun leven, en zij willen dat graag zo houden. Zij hebben behoefte aan regelmatige ‘groei-inspiratie’, focus en reflectie, zodat ze vanuit rust langdurig kunnen blijven stralen. Maar ik richt me niet alleen op hen. Ik zorg er ook voor dat ambitieuze professionals de volgende stap in hun persoonlijke en zakelijke ontwikkeling bereiken en (eindelijk) gaan doen wat ze écht graag willen.
Heb je wensen voor deze lunchlecture?
Geef deze graag van te voren per email door: petra.hiemstra@haagsehoogvliegers.nl of bel: 06-33803867. Dan kan ik specifiek ingaan op de thema’s die voor jou interessant zijn.
Deze lunchlecture wordt je aangeboden door Wageningen Debating, die ook het evenement organiseert.
Voor vragen aan Wageningen Debating mail met Nathania Engelhardt– wageningendebating@gmail.com / 06-57542109
Voor dit evenement is ook een Facebookaccount aangemaakt. Voor meer informatie klik hier.
Er kunnen geen reserveringen meer worden geplaatst voor dit evenement.
Datum/Tijd
Date(s) - 23/03/2016
12:30 - 13:30
Locatie
Universiteit Wageningen I Impulse
Categorieën
Beschikbare plaatsen:
20