Luisteren is de basis voor persoonlijk leiderschap (en de basis van bijna ieders vak)
Lerende leiders kunnen niet alleen horen, zij kunnen ook luisteren en groot luisteren. Zij luisteren naar zichzelf en de ander vanuit een ‘open geest, een open hart en open wil’. Kunnen zodanig naar zichzelf en anderen luisteren zodat zij tot volledige ontplooiing komen. Werken en leven vanuit goed verankerde innerlijke waarden. Trainen zichzelf in het zowel leren omgaan met pijn áls de potentie van zichzelf en de ander. Zijn 100% in contact met hun fysieke intelligentie en innerlijk weten en kunnen tegelijkertijd 100% met hun aandacht bij ‘de ander, projecten en processen zijn’. Zij zorgen ervoor dat mensen in hun nabijheid zich volledig gezien, gehoord en erkend voelen. Verbinden hun ‘zelf’ en hun eigen ‘innerlijk weten’ aan de kansen die zich voordoen in de wereld die hen omringt (luisteren op macroniveau). Zij belichamen de verandering die ze willen laten plaatsvinden. Laten synchroniciteit voor zich werken. En zijn daarmee de vormgevers en dragers van de komende maatschappelijke transities. Het zijn veelal de eenzame dansers, die weten dat wat écht de moeite waard is, ook veel moeite waard is.
Leer luisteren op micro-, meso- en macro niveau
In deze dagtraining ligt de focus op luisteren op microniveau. We leren je luisteren :
- naar je zelf én naar de ander;
- vanuit een open geest, open hart en open wil;
- vanuit een houding van respectvolle aanvaarding;
- vanuit de cyclus van persoonlijke ontwikkeling (van jezelf en van de ander);
- vanuit de meest voorkomende gesprekscyclus en reiken je tips aan voor ‘het goede gesprek’;
- zodat de ander / je organisatie (weer) gaat stralen en excelleren en tot maximale ontplooiing komt;
- naar je medewerkers zodat zij verantwoordelijkheid nemen waardoor jij als manager meer rust ervaart om je op strategische processen te concentreren;
- naar je klanten om de vraag achter de vraag te achterhalen: waar gaat het écht om?;
- op meso- (organisatie) en macro niveau (vanuit de toekomst die zich aandient, patronen, genialiteit, synchroniciteit) (in vervolgtrainingen gaan we hier uitgebreider op in);
en zorgen zo voor gelukkige(re) relaties, meer rust en minder stress op het werk.
Gratis luisterchallenge
Aan het eind van de training kun je je inschrijven voor onze gratis 6-weekse luisterchallenge, waarin je al het geleerde in wekelijkse opdrachten toepast en met een buddy bespreekt.
Deze intensieve dagtraining leert je veel over veelgemaakte luister- en gespreksfouten en geeft je handreikingen hoe je actiever en dieper kunt luisteren. Zodat je meer hoort én anderen zich door jou gehoord voelen.
Programma 19 mei
9.30-10 uur Ontvangst met koffie en thee
10-11 uur Kennismaking deelnemers
Welke rol speelt luisteren in je werk en in jouw leven?
Wat gaat er goed, wat kan er beter?
Waar heb jij vandaag behoefte aan?
10.30-12.30 uur Ik Luister Je Groot – Deel I (veelgemaakte luisterfouten, luisterhouding,
luistermoeheid)
12.30 uur Lunch
13-16.30 uur Ik Luister Je Groot – Deel II (luisteren vanuit de persoonlijke ontwikkelingscyclus,
luisteren vanuit de meestvoorkomende gesprekscyclus)
16.30-17.00 uur Evaluatie waarbij je jezelf traint in het geven van feedforward ipv feedback.
17-18 uur Borrel voor de liefhebbers.
Locatie
Haagse Hoogvliegers I NassauParc
Nassaulaan 13
2514 JS Den Haag
Ons kantoor is makkelijk te bereiken vanaf Centraal Station (een klein half uurtje lopen) en er is voldoende betaalde parkeergelegenheid in de straat. Houd wel rekening met wegwerkzaamheden. Enkele straten zijn afgesloten. Je kunt vanaf de snelweg het beste rijden via de Burgemeester Patijnlaan en het Nassauplein.
Je investering
227 Euro incl. Koffie, thee, borrel, BTW en kennismaking met heel leuke mensen.
Maximaal aantal deelnemers
12
Leerklimaat – intiem, inclusief en interactief
Vooral nieuwsgierige, betrokken en leergierige mensen halen hun hart op bij de trainingen en workshops in ons VerdiepingsProgramma. We reiken je zoveel mogelijk aan en vertrouwen erop dat jij de regie neemt over je eigen leerproces en ons vraagt wat je wilt weten. Onze trainers, inclusief ikzelf, doen hun uiterste best om een zo interactieve en veilig mogelijk leeromgeving te creëren. Daarop zijn we ook aanspreekbaar. Daarnaast omarmen wij de principes van ‘inclusiviteit & wederkerigheid’. We vragen al onze gasten:
- oprecht nieuwsgierig te zijn naar de aanwezigen en hun dromen;
- met de intentie aanwezig te zijn om te kijken of je deze dromen een stap verder kunt brengen;
- aanschuivers zoveel mogelijk bij je gesprek te ‘includeren’;
- net iets langer te luisteren dan te praten (60/40);
- ook de trainer(s) ‘groot te luisteren’ bij voorkeur via positieve vraagstelling (appreciative inquiry).
Wij zullen vandaag Luisteren 1.0 behandelen incl. jullie specifieke vraagstukken. Veel deelnemers willen graag weten wat ze in deze training kunnen verwachten en wat er in vervolgtrainingen aan bod komt. Bij deze het overzicht:
Dag 1 – Luisteren 1.0 – Verschil tussen horen, luisteren en grootluisteren, oordelen herkennen en uitstellen, optimaal luisterklimaat creëren: wat kun je daar zelf aan doen?, luisterhouding & gedrag, 5 luister A’s, 8 luister D’s, welk type luisteraar ben jij?, Luisteren vanuit ontwikkelingscyclus, luisteren vanuit gesprekscyclus, Standaard Geschil Punten, luisteren op micro, meso, macro-niveau, luistermoeheid voorkomen, lazy management.
Aanvullend organiseren we binnen organisaties:
Dag 2 – Luisteren 2.0: Reflectief, validerend & empathisch luisteren, 100% aandacht bij jezelf gericht op het verhaal en de belevingswereld van de ander, sturingsnuances in je vragen. Evt. Rollenspellen. (trainer + evt. trainingsacteur). Waardevol en aanbevolen voor mensen die coachen(d leidinggeven) of mediator zijn of willen worden.
Dag 3 – Luisteren 3.0: Debattoernooi (min. 24 deelnemers) – hoffelijk leren luisteren, snel luisteren en direct kunnen reageren, presenteren, jureren, omgaan met interrupties, Standaard Geschil Punten – stevig in je kracht staan bij tegenwind (2 trainers) – debattrainingen behoren tot de trainingen met de hoogste meervoudige leercurve in ons programma.
Dag 4 – Luisteren 4.0: Distinguished Leaderschip – Luisteren en faciliteren als een diplomaat, dialoogbegeleiding, relatiemanagement, friendraising, fondsenwerving/netwerken op het hoogste niveau
We kijken uit naar je komst! Heb je vragen of wens je een uitgebreide factuur? Neem dan direct contact op.
Petra Hiemstra – Trainer Ik Luister Je Groot
06-33803867
Meer weten over onze visie op leiderschap? Lees dan meer hieronder:
Bij Haagse Hoogvliegers zien wij mooie ontwikkelingen in leiderschap. Als wij spreken over leiderschap dan spreken wij altijd over persoonlijk leiderschap. Iedereen is immers in staat verschil te maken. Wij geloven dat de nieuwe generatie leiders niet alleen persoonlijke ontwikkeling hoog in het vaandel draagt, zij omarmen ook ‘liefdevol leiderschap’. En dat klinkt wellicht ‘softer’ dan het in werkelijkheid is. Liefdevol Leiderschap zet zich actief in voor de transformatie van personen en hun leiderschap in organisaties en gemeenschappen. Het richt zich op het volledig tot ontplooiing laten komen van individuen, het verbinden van mensen en het laten bloeien van sterke organisaties, steden en gemeenschappen. Het motto van lerende en liefdevolle leiders is:
Je mag zijn wie je bent, om te worden wie je bent, maar nog niet kunt zijn. En je mag het worden, op jouw manier, en in jouw tijd. Anna Terrruwe
Succesvolle leiders in de 21ste eeuw hebben de behoefte en de competentie om de waarden die aan dilemma’s ten grondslag liggen op een hoger niveau te verbinden.
Nieuwe leiders verzoenen individuen, formele en informele organisatievormen, binnen- en buitenwereld op een hoffelijke, creatieve en co-creërende wijze. En zorgen voor meervoudige waardecreatie met diverse partijen. Zij kunnen goed omgaan met de mogelijkheden die informatie technologie hierin biedt en realiseren zich dat oplossingen voor complexe problemen zich steeds collectiever, over de grenzen van de eigen organisatie, stad, land en zelfs continent worden gevonden. Onderzoek van McKinsey toont aan dat het stimuleren van ‘frontline managers’ om beslissingen te nemen, te anticiperen op problemen en hun medewerkers te coachen een hogere productiviteit oplevert dan het simpelweg geven en opvolgen van opdrachten en het oplossen van crisissituaties (De Smet e.a. 2009).
Inschrijven
Haagse Hoogvliegers I NassauparcNassaulaan 13 - Den Haag
Evenementen
52.0875072
4.307291599999985
Datum/Tijd
Date(s) - 19/05/2016
09:00 - 18:00
Locatie
Haagse Hoogvliegers I Nassauparc
Categorieën
Beschikbare plaatsen:
5