De 5 groeifasen voor ZZP’ers – voor begaafde ondernemers

De 5 groeifasen voor ZZP'ers

De 5 groeifasen voor ZZP’ers I Begaafd ondernemen – van worstelende expert naar eigenzinnige groeier

Veel hoogbegaafde zelfstandigen herkennen het wel: je levert in korte tijd veel waarde, je klanten zijn tevreden, je werkt hard en verdient redelijk – maar toch wringt er iets. Je hebt het gevoel dat je impact mist. Je zit vol ideeën, maar blijft hangen in het leveren van maatwerk. Je hebt nauwelijks ruimte voor rust, reflectie of strategisch denken. En je agenda wordt vooral bepaald door de behoeften van je klanten.

In haar boek De 5 groeifasen voor ZZP’ers beschrijft Ellen de Lange-Ros dit als fase 1: de ploeterfase. De fase waarin de ‘worstelende expert’ zijn of haar bedrijf vooral runt vanuit vakkennis en inhoudelijke verdieping. En waarin het verleidelijk is om die worsteling te lijf te gaan met nóg meer kennis: een extra opleiding, een nieuwe tool, een volgende specialisatie.

Voor veel hoogbegaafde ondernemers voelt dat logisch. Leren is hun tweede natuur. Vakkennis opdoen biedt houvast en bevredigt de honger naar diepgang. Maar De Lange-Ros is glashelder: opleidingen leveren zelden extra omzet op. Wat je investeert in kennis, verdien je niet automatisch terug. Je blijft een ‘uurtje-factuurtje-expert’ met een te lage prijs voor de waarde die je levert.

door Petra Hiemstra, 14 mei 2025

Waarom juist hoogbegaafde ondernemers blijven hangen in fase 1

Hoogvliegers lopen juist in deze fase vaak vast, omdat ze:

  • meer kunnen dan waar ze voor gevraagd worden,
  • snel complexe vraagstukken overzien,
  • perfectionistisch zijn of geneigd tot overprikkeling,
  • en vaak werk doen dat onvoldoende betekenisvol voelt.

Wat begint als een carrière vol passie en inhoudelijke ambitie, kan uitmonden in uitputting of existentiële verveling. En erger nog: je gaat je eigen groei saboteren, uit angst om overspoeld te raken.

Ellen noemt deze fase dan ook niet voor niets de ‘ploeterfase’. Niet omdat je niet succesvol bent, maar omdat je als begaafde ondernemer je eigen potentieel onvoldoende benut.

Ondernemerschap als natuurlijke habitat voor hoogbegaafden

Het mooie van Ellen de Lange-Ros’ benadering is dat ze ondernemerschap ziet als een vorm die juist wél past bij extra intelligente,  hoogbegaafde of meerbegaafde mensen. Niet de traditionele schaalmodellen met een groot team op een industrieterrein. Geen focus op zichtbaarheid om de zichtbaarheid. Maar wél een vorm van ondernemen waarin autonomie, betekenis, afwisseling en diepe impact samenkomen.

Haar boek is dan ook niet geschreven voor mensen die een miljoenenbedrijf ambiëren, maar voor zelfstandige professionals met ‘leerhonger’, gevoeligheid en een eigenzinnige visie. Voor hen die hun eigen pad willen volgen, op hun voorwaarden, en daarin duurzaam willen groeien.

Van klanten naar fans

De kracht van het boek zit in de overzichtelijke groeifasen die Ellen beschrijft:

  1. Ploeteren – de worstelende expert (zie hierboven)
  2. Klanten naar fans – je weet wie je ideale klanten zijn, begrijpt hun diepere verlangens en durft keuzes te maken in je aanbod
  3. Marketing – je leert op een lichte en speelse manier zichtbaar te zijn, passend bij wie je bent
  4. Schaalbaarheid – je creëert structuren waarin je werk ook zonder jouw directe betrokkenheid waarde blijft leveren
  5. Onbegrensde groei – je maakt impact op grote schaal, zonder harder te werken

In fase 2 verschuift de aandacht van kennis naar verbinding: je bouwt aan een klantkring die je waarde écht ziet. Je gaat experimenteren met nieuw aanbod. Je maakt werk van het werk dat jou energie geeft. En je ontdekt dat je eigenheid juist je kracht is.

Je hoeft niet meer alles zelf te doen. Je leert werken met partners, experts of systemen die jou versterken. Je deelt je kennis zonder kwaliteitsverlies, en krijgt ruimte voor creativiteit, rust of maatschappelijke impact.

Van Groeifasen naar de Zone of Genius

Wat mij persoonlijk aanspreekt in dit boek is de manier waarop Ellen de worsteling van veel hoogbegaafde zelfstandigen herkent en erkent – zonder te psychologiseren of problematiseren. Ze biedt taal, structuur en richting aan iets dat anders vaag blijft voelen. En ze nodigt uit tot het omarmen van je eigen ‘zone of genius’. Niet door nóg harder te werken, maar door slimmer en lichter te ondernemen. Door radicaal te kiezen voor je waarde, en die op jouw manier zichtbaar te maken.

Voor wie zich herkent in deze fase – of werkt met begaafde zelfstandigen in coaching of begeleiding – is dit boek een waardevolle leidraad. Helder, praktisch en empathisch geschreven.

Is dit boek De 5 groeifasen voor ZZP’ers écht iets voor jou?
We verloten 5 exemplaren

Stuur een mail met in de titel ‘De 5 groeifasen voor ZZP’ers’ naar Petra.hiemstra@haagsehoogvliegers.nl en vermeld in de mail je adresgegevens. Als je bereidt bent een leuke recensie te plaatsen met naamsvermelding van Ellen & Haagse Hoogvliegers op bijvoorbeeld Linkedin en/of Facebook, dan maak je nóg meer kans! De namen van de winnaars maken we op deze plek bekend.

Uiteraard kun je het boek ook direct bestellen. Het kost 20 Euro excl. verzendkosten en is bestelbaar via managementboek.nl. Je kunt hier het eerste hoofdstuk van het boek gratis downloaden.

Meer weten over Ellen de Lange-Ros?

Klik hier voor haar website. Naast het boek De 5 groeifasen voor ZZP’ers schreef Ellen ook Ontdek je begaafdheid – Een zaak jezelfEen zaak van fans Een zaak van zacht werken – en Een zaak van geld.

Podcast

Wil je een podcast beluisteren over begaafd ondernemeschap met Ellen? Klik dan hier

Meer lezen over Begaafd Ondernemen of Multipreneur zijn?

Business succes met een smile I Boekrecensie – Haagse Hoogvliegers

Delen: