Debat op kantoor I Bespreking handleiding & verloting

Debat op kantoor – Hoe zet je als organisatie het debat als spelvorm zo in, dat je er meer kennis mee uit je organisatie haalt? Die vraag beantwoordt collega Patricia Wouda, ervaren debattrainer, lobbyist en dagvoorzitter, in haar handzame handleiding. We verloten 2 exemplaren voor projectleiders en managers die hiermee in hun organisatie aan de slag willen,

bespreking en verloting, Petra Hiemstra, 1 april 2020

Patricia: “Leidinggevenden willen graag dat hun medewerkers kritisch zijn, dat verwachten zij ook van hun mensen. Toch gebeurt dat veel te weinig. Want niemand durft alles te zeggen, en zeker niet tegen de baas. Zelfs de platste organisatie heeft een hiërarchie: machtsverhoudingen. En die kleuren elke vergadering. En daarmee ook de kwaliteit van de besluitvorming.

Het debat is een spelvorm waarmee je voors- en tegens van plannen-in-wording in kaart kunt brengen, zodat je alle argumenten op tafel krijgt. Juist het formele karakter van een goed debat, helpt leidinggevenden om op een voor iedereen veilige en prettige manier, voor- en tegenspraak te organiseren. Want beide ontstaan, zo ervaren velen, niet vanzelf”.

Hoe werkt dat dan, zo’n debat op kantoor?

Patricia: “In mijn handleiding beschrijf ik de stappen die nodig zijn om een goed debat te kunnen voeren. Dat kan onder deskundige begeleiding, natuurlijk. En je kunt het ook heel goed zelf doen. De stappen zijn simpel. Je deelt teams in, zet het spreekgestoelte klaar, formuleert de stelling, legt (uiteraard) de spelregels uit, geeft deelnemers voorbereidingstijd en instrueert de jury. En dan kan de juryvoorzitter de eerste spreker het woord geven en het debat starten”.

En wat levert zo’n debat nu op?

“Een debat op kantoor kan ervoor zorgen dat medewerkers, omdat ze een specifieke rol krijgen, vrijer spreken. De praktijk leert dat door debat er meer creatieve ideeën en argumenten ter tafel komen en dat ook stille medewerkers verrassend uit de hoek kunnen komen. Behalve veel plezier, meer improvisatievermogen en ervaring in spreken in het openbaar, leveren debatten vooral nieuwe inzichten op, op diverse niveaus: feitelijk, ethisch, gevoelsmatig, qua uitvoerbaarheid en doeltreffendheid. Je leert welke vragen bepaalde voorstellen oproepen en of je die goed kunt beantwoorden. In de praktijk helpt een debat om het begrip voor bepaalde standpunten te vergroten of verdiepen, zodat deze op een hoffelijke manier besproken kunnen worden. En natuurlijk om uiteindelijk goed gewogen besluiten te nemen, waarvoor voldoende draagvlak bestaat”.

Over de schrijfster: Patricia Wouda

Patricia Wouda studeerde politieke filosofie en ethiek in Amsterdam. Ze werkte als perswoordvoerder en lobbyist in de politiek en in het bedrijfsleven. Ze is gespecialiseerd in beinvloeding, debat en integere besluitvorming en oprichter van trainingsbureau Public Performance.

Deze Handleiding voor een debat op kantoor echt iets voor jou? We verloten twee exemplaren.

Stuur een mail met in de titel ‘Handleiding voor debat op kantoor’ naar petra.hiemstra@haagsehoogvliegers.nl en vermeld in de mail je adresgegevens. De handleidingen worden verloot onder de eerste 10 respondenten, na verschijning van dit artikel in onze nieuwsbrief in april 2020. De namen van de winnaars worden op onze website bekend gemaakt.

 

Delen:

Neem contact met ons op
Laatste blogs
Evenementen
NIEUW! E-book (PDF) Mag ik je grootluisteren? Vertel! – voor 7,50 Euro

NIEUW! E-book (PDF) Mag ik je grootluisteren? Vertel! – voor 7,50 Euro

Nieuw! Je kunt ons boek Mag ik je grootluisteren? Vertel! nu ook als e-book bestellen. Je ontvangt dan een PDF versie van het boek, die je makkelijk op je PC of tablet kunt lezen. Lees hieronder meer … Leer hoe je het beste in jezelf en anderen naar boven brengt ten behoeve van het grotere […]

Regeling Loopbaanadvies A+O Fonds Rijk – 6 x 1,5 uur GRATIS loopbaanadvies voor Rijksambtenaren

Regeling Loopbaanadvies A+O Fonds Rijk – 6 x 1,5 uur GRATIS loopbaanadvies voor Rijksambtenaren

Regeling Loopbaanadvies A+O Fonds Rijk – Werk jij drie jaar of langer als medewerker bij het Rijk? Dan kun je bij het A+O fonds Rijk 1.500 Euro (plus BTW) aanvragen voor een loopbaanscan, loopbaanadvies of carrière coaching bij een CMI-gecertificeerde coach naar keuze! Je mag iedere 5 jaar zo’n traject doen. Wat je met je […]

Doe Het Zelf Coachtraject voor 7,50 Euro (e-book)

Doe Het Zelf Coachtraject voor 7,50 Euro (e-book)

Doe Het Zelf Coachtraject (e-book) – Heb je wel behoefte aan een coachtraject maar is dat op dit moment bijvoorbeeld te duur of wil je liever éérst een zelf aantal zaken op een rij zetten? Bestel dan dit e-book en ga (alvast) aan de slag! Een coachtraject kost tijd, aandacht en … geld! Zéker als […]

CoachKwartiertje – Koop een CoachKwartiertje en geef jezelf (of iemand anders) wind onder de vleugels

CoachKwartiertje – Koop een CoachKwartiertje en geef jezelf (of iemand anders) wind onder de vleugels

Wat is een CoachKwartiertje? Een CoachKwartiertje is een kort contactmoment van 15-30-45-of-60 minuten via telefoon of zoom. Ik heb dan volledig aandacht voor jou! Voor wie je bent, wat je voelt, wat je ervaart, bezig houdt, dwars zit en voor wat je wilt bereiken.  Het CoachKwartiertje kan meestal op (hele) korte termijn worden ingepland (vanaf […]

APPA coachtraject en begeleiding voor politici

APPA coachtraject en begeleiding voor politici

APPA coachtraject en begeleiding voor wethouders, burgemeesters, gedeputeerden en politici – Een aantal jaren geleden heb je bewust de keuze gemaakt voor de politiek. Veelal vanuit diepe waarden en overtuigingen heb je je samen met anderen ingezet voor dat wat jij belangrijk vindt voor mensen, organisaties en onze samenleving als geheel – op stedelijk, provinciaal, […]