Debat op kantoor I Bespreking handleiding & verloting

Debat op kantoor – Hoe zet je als organisatie het debat als spelvorm zo in, dat je er meer kennis mee uit je organisatie haalt? Die vraag beantwoordt collega Patricia Wouda, ervaren debattrainer, lobbyist en dagvoorzitter, in haar handzame handleiding. We verloten 2 exemplaren voor projectleiders en managers die hiermee in hun organisatie aan de slag willen,

bespreking en verloting, Petra Hiemstra, 1 april 2020

Patricia: “Leidinggevenden willen graag dat hun medewerkers kritisch zijn, dat verwachten zij ook van hun mensen. Toch gebeurt dat veel te weinig. Want niemand durft alles te zeggen, en zeker niet tegen de baas. Zelfs de platste organisatie heeft een hiërarchie: machtsverhoudingen. En die kleuren elke vergadering. En daarmee ook de kwaliteit van de besluitvorming.

Het debat is een spelvorm waarmee je voors- en tegens van plannen-in-wording in kaart kunt brengen, zodat je alle argumenten op tafel krijgt. Juist het formele karakter van een goed debat, helpt leidinggevenden om op een voor iedereen veilige en prettige manier, voor- en tegenspraak te organiseren. Want beide ontstaan, zo ervaren velen, niet vanzelf”.

Hoe werkt dat dan, zo’n debat op kantoor?

Patricia: “In mijn handleiding beschrijf ik de stappen die nodig zijn om een goed debat te kunnen voeren. Dat kan onder deskundige begeleiding, natuurlijk. En je kunt het ook heel goed zelf doen. De stappen zijn simpel. Je deelt teams in, zet het spreekgestoelte klaar, formuleert de stelling, legt (uiteraard) de spelregels uit, geeft deelnemers voorbereidingstijd en instrueert de jury. En dan kan de juryvoorzitter de eerste spreker het woord geven en het debat starten”.

En wat levert zo’n debat nu op?

“Een debat op kantoor kan ervoor zorgen dat medewerkers, omdat ze een specifieke rol krijgen, vrijer spreken. De praktijk leert dat door debat er meer creatieve ideeën en argumenten ter tafel komen en dat ook stille medewerkers verrassend uit de hoek kunnen komen. Behalve veel plezier, meer improvisatievermogen en ervaring in spreken in het openbaar, leveren debatten vooral nieuwe inzichten op, op diverse niveaus: feitelijk, ethisch, gevoelsmatig, qua uitvoerbaarheid en doeltreffendheid. Je leert welke vragen bepaalde voorstellen oproepen en of je die goed kunt beantwoorden. In de praktijk helpt een debat om het begrip voor bepaalde standpunten te vergroten of verdiepen, zodat deze op een hoffelijke manier besproken kunnen worden. En natuurlijk om uiteindelijk goed gewogen besluiten te nemen, waarvoor voldoende draagvlak bestaat”.

Over de schrijfster: Patricia Wouda

Patricia Wouda studeerde politieke filosofie en ethiek in Amsterdam. Ze werkte als perswoordvoerder en lobbyist in de politiek en in het bedrijfsleven. Ze is gespecialiseerd in beinvloeding, debat en integere besluitvorming en oprichter van trainingsbureau Public Performance.

Deze Handleiding voor een debat op kantoor echt iets voor jou? We verloten twee exemplaren.

Stuur een mail met in de titel ‘Handleiding voor debat op kantoor’ naar petra.hiemstra@haagsehoogvliegers.nl en vermeld in de mail je adresgegevens. De handleidingen worden verloot onder de eerste 10 respondenten, na verschijning van dit artikel in onze nieuwsbrief in april 2020. De namen van de winnaars worden op onze website bekend gemaakt.

 

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.