- Effectief luisteren
Horen wat iemand zegt is nog lang niet begrijpen wat iemand bedoelt. Daarom is een nog zo welbespraakt antwoord op een vraag nog lang geen oplossing. Want wat is eigenlijk het probleem of de vraag precies? Houdt u er rekening mee dat de vragensteller zijn vraag niet altijd in één keer treffend formuleert. U kunt daarbij helpen. Door te luisteren en te achterhalen waar zijn behoefte ligt. Effectief luisteren bespaart tijd, behoed voor misverstanden en vermindert stress.
- Vrij van oordeel luisteren
Voor de zoveelste keer dat ene onderwerp, dat is toch uit den treure besproken tijdens het werkoverleg? Wat zeg ik? Tijdens de laatste drie werkoverleggen!
Bent u in staat uw oordeel op te schorten? Houdt u er rekening mee dat iemand u onverwacht van nieuwe informatie of een waardevolle zienswijze kan voorzien. Of uw zienswijze is tijdens de werkoverleggen toch nog niet overtuigend genoeg geweest. Waar ligt dat aan? U kunt er nu naar vragen. Grijpt u deze kans?
- Uitnodigend luisteren
Mensen worden eerder overtuigd door de argumenten die ze zelf bedenken, dan door wat ze voorgeschoteld wordt. Spoort u mensen aan mee te denken in plaats van uw reeds doordachte verhaal kant en klaar mede te delen. Dat lijkt meer tijd te kosten. Want u hebt het verhaal in uw eentje zo uitgetekend, dat is veel efficiënter. Maar op termijn niet effectiever. Houdt u wel rekening met een mogelijk andere uitkomst. Staat u open voor andere zienswijzen? Zie de tip hierboven.
- Aandachtig luisteren
Gunt u de spreker uw volle aandacht. Hoe vaak laten we ons afleiden door wat er om ons heen gebeurt, terwijl iemand met ons spreekt? Of hoe vaak wordt onze aandacht naar het computerscherm getrokken tijdens een telefoongesprek? Richt u uw aandacht eens volledig op diegene die met u spreekt. Het levert een hoop rust en aangename gesprekken op.
- Ontspannen luisteren
Bent u in uw hoofd al bezig met het formuleren van een antwoord of een vervolgvraag, terwijl de ander nog spreekt? Probeert u uw hersenen te ontspannen en laat u eerst eens binnenkomen wat de ander zegt. U zult meer horen en er zal juist meer ruimte in uw hoofd komen voor uw reactie.
- Geduldig luisteren
Heeft u (net als ik) weleens de neiging om iemand anders’ zinnen af te maken als de ander even niet uit zijn woorden komt? Helpen met een enkel woord is tot daaraantoe, maar geeft u de ander de tijd zijn eigen gedachten te formuleren. U wilt immers horen wat diegene te zeggen heeft, en niet wat u er zelf van zou maken.
- Even geen antwoord op de vraag
U hoeft niet overal een antwoord op te hebben. Geeft u toe als u het antwoord op een vraag niet weet. Dat maakt u betrouwbaar. En het maakt uw antwoorden op andere vragen nog geloofwaardiger.
Maakt u het verschil?
Goede luisteraars zijn zelden. Van indrukwekkende redenaars kunnen de meeste mensen een lijstje met helden opstellen. Wie in uw omgeving (of daarbuiten) valt u op als het om zijn of haar luistervaardigheid gaat? U bent zelf niet zo’n prater? Juist als luisteraar kunt u het verschil maken.