Social selling: verschrikkelijk!? Of: bron van duurzaam succes? Boekbespreking & verloting

Social selling – dat klinkt toch naar … huisvrouwenparty’s, piramide systemen en producten ‘moeten’ kopen die je helemaal niet wilt? Of … is er ook een andere kant van het verhaal? Schrijfster, ondernemer, wellness- en social selling expert Patricia van Andel bracht deze zomer haar boek: “Duurzaam ondernemen met social selling – het meest eerlijke verdienmodel voor vrouwen met ambitie” uit. Dat maakte me nieuwsgierig. Welke kansen biedt social selling specifiek voor vrouwen én de wereld van morgen? We verloten 5 exemplaren.

boekbespreking en verloting door Petra Hiemstra, 23 augustus 2021

Duurzaam ondernemen met Social Selling

Ik zal de hand eerlijk in eigen boezem steken. Het eerste wat ik dacht bij Social Selling was: nee, niet voor mij! Ik wil géén producten aangesmeerd krijgen, waar ik niet op zich te wachten. Echter, toen ik mijn vooroordelen even parkeerde, realiseerde ik me dat de meest tijdloze, sterke en dus duurzame producten in mijn huishouden mijn oude vertrouwde Tupperware bakjes zijn. Mijn oma’s en moeder gaven ze me met liefde cadeau toen ik op kamers ging wonen. De laatste tijd merk ik dat vriendinnen en collega’s enthousiast vertellen over bepaalde holistische supplementen en huidproducten die ze gebruiken. Producten die eveneens gebruik maken van een eigen social selling kanaal. Dat maakte me nieuwsgierig: hoe werkt social selling precies? En: is er een relatie tussen social selling en de rol die vrouwen kunnen spelen in de duurzaamheidstransitie waar we als individu en als samenleving voor staan?

Social selling – wat is het eigenlijk?

Patricia: “Social selling is het in de markt zetten van producten via zelfstandig ondernemende distributeurs die producten via netwerken en mond-tot-mondreclame onder de aandacht brengen. Deze ondernemers werken vanuit huis en zijn zowel offline als online actief. Deze distributeurs krijgen niet alleen het recht om de producten zelf te verkopen, zij mogen ook andere distributeurs aantrekken om mee samen te werken. Voor het opleiden en begeleiden van deze collega-ondernemers krijgen ze een vergoeding van de producent. Wist je dat er meer dan 16 miljoen mensen in Europa actief zijn in ons vak?”

Social selling – de meest onderschatte bron van financieel succes?

Patricia: “Ik geloof persoonlijk dat social selling het meest onderschatte bedrijfsmodel ooit is. In de volksmond wordt het ook wel Netwerkmarketing of Directe Verkoop genoemd en, inderdaad, veelal weggezet als piramidespel of huisvrouwen hobby. Toch kiezen bepaalde ondernemingen juist bewust voor dit verkoopkanaal, veelal omdat ze een product hebben dat zich onderscheidt in kwaliteit. De producten zijn vaak zeer duurzaam en worden eerlijk geproduceerd. Ook vinden deze bedrijven goede service en advies belangrijk. Als je een product in de winkel verkoopt, ligt het tussen vele andere producten en is de invloed die je als producent kunt uitoefenen op de kennis van verkoopmedewerkers over je producten zeer gering.

Social selling is een fantastische kans voor iedereen die droomt van een eigen bedrijf. Je kunt het doen naast je baan of je huishouden. Het vergt geen enkele financiële investering en je kunt vanaf de eerste dag geld verdienen. Wie wil dat niet? Financieel onafhankelijk zijn, als vrouw, is fijn! Wel is het belangrijk dat je kiest voor producten waar je echt in gelooft. Zelf word ik blij van producten die je leven mooier en comfortabeler maken, zoals heerlijk zacht beddengoed en ecologisch verantwoorde schoonmaakproducten waarmee je ramen in één keer schoon worden. Het zijn duurzame producten waar ik 100% achter sta. Ook vind ik het als ondernemer fijn om te werken in een netwerkstructuur: het promoten, uitlenen, inkopen en afleveren van producten kost tijd. Wil je meer omzet maken, dan heb je mensen nodig die je helpen.”

Kritische succesfactoren voor social selling – 7 P’s

Patricia: “Voor social selling ondernemers geldt hetzelfde als voor alle andere ondernemers. Je werkt volgens de 7 P’s:
1. Hoeveel Poen wil je verdienen?
2. Wat is je actiePlan?
3. Welke Producten kies je?
4. Hoe verloopt het verkoop Proces? Hoe vind, houd, overtuig en inspireer je je klanten?
5. Welke ‘People’ heb je nodig om je plan succesvol tot uitvoering te brengen?
6. Geef je je bedrijf de juiste Prioriteit?
7. Hoe kun je je PR voor je laten werken?

In mijn boek deel ik allerlei praktische zaken die voor beginnende social selling ondernemers van belang zijn. Ook ga ik in op de faalangst die iedere ondernemer wel eens parten speelt. Social selling is zeker in het begin spannend! Toch hoop ik met mijn boek vooral vrouwen over te halen om het concept in ieder geval eens in overweging te nemen. Op dit moment heeft bijna vier op de tien vrouwen in Nederland (36%) een inkomen dat lager is dan € 990 per maand: dat is bijstandsniveau. Dat kan anders! Zeker als je van nature enthousiast bent over producten, is het erg makkelijk om daar ook geld mee te verdienen. Belangrijk is wel dat je zorgt voor de juiste begeleiding. Het is mijn ambitie om de komende jaren zeker 500 vrouwen te helpen om financieel onafhankelijk te worden.”

Welke rol kan social selling spelen in de maatschappelijke opgaven waar we als individu en samenleving voor staan?

Patricia; “Dat is een hele interessante vraag! In mijn boek ga ik daar niet specifiek op in, maar als ik de potentie van social selling doortrek van de mogelijkheden van het individu voor onze samenleving als geheel, en ga grootluisteren zoals jij dat zo mooi noemt, zou juist social selling de komende decennia van grote betekenis kunnen zijn. Immers; het klimaat vraagt van ons dat we allemaal fors minder gaan consumeren en uitstoten. Dat betekent dat we veel bewuster moeten omgaan met de wat we hebben. We zullen veel minder grondstoffen moeten gebruiken, dus dat betekent: minder inkopen en meer producten en diensten delen. Als je toch een heel rijk gevoel wilt houden, ga je natuurlijk vooral kiezen producten van uitstekende kwaliteit die lang mooi blijven en die veel bijdragen aan je levensgeluk.

Vrouwen hebben vaak een heel goed gevoel bij duurzaamheid en zijn meestal leidend bij alle inkopen voor het gezin.  Daarom kan ik me voorstellen dat juist vrouwen elkaar ook kunnen gaan inspireren op hele andere terreinen die voor onze toekomst van belang zijn, denk aan duurzame, 100% circulaire bouwmaterialen, duurzame energie en duurzame wateropslag. Of aan bijzonder vitaal voedsel of aan natuurlijke producten met medicinale werking. Vrouwen zouden daarin een hele kundige, opleidende en aanjagende rol kunnen spelen. Daarmee kunnen ze bepaalde biologische, dynamische, holistische producenten een enorme boost geven, waardoor juist producenten die veel doen voor het milieu en klimaat ook het inkomen krijgen wat ze verdienen.  Win-win-win, toch?”

Mocht je het leuk vinden, kun je hier ook een interview met Patricia beluisteren.

Nieuwsgierig geworden naar het boek Duurzaam ondernemen met social selling? We verloten 5 exemplaren t.w.v. 24,50 Euro!

Stuur een mail met in de titel ‘Social selling‘ naar petra.hiemstra@haagsehoogvliegers.nl en vermeld in de mail je adresgegevens. De exemplaren worden verloot na publicatie van dit artikel in onze nieuwsbrief van september 2021. De namen van de winnaars maken we op onze website bekend.

Uiteraard kun je het boek t.w.v. 24,50 Euro inclusief verzendkosten direct bij Patricia bestellen. Klik dan hier. Patricia biedt ook online cursussen en trainingen aan. Ook kun je haar boek bestellen via je lokale boekhandel en is het verkrijgbaar via bol.com en managementboek.nl

 

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *