Conflicten zijn kostbaar. Ze kosten je organisatie snel duizenden Euro’s
Door Petra Hiemstra

Conflicten zijn kostbaar –  ga er bewust en productief mee om Conflicten zijn logisch en onvermijdelijk. Zonder wrijving geen glans, wordt wel gezegd. Soms zijn conflicten nodig voor de groei van een team. Dan kunnen conflicten ook productief zijn. Van andere ‘conflicten’ hebben we eigenlijk geen last. Voorbeeld: Als een kind uit de schoenen groeit, dan doet dat geleidelijk wat pijn. Als het langer duurt, dan gaat die pijn opvallen, zeuren. En dan krijgen anderen het te horen. Gevolg is…

Polarisatie – Inzicht in de dynamiek van het wij-zij denken I Bart Brandsma
Door Petra Hiemstra

Polarisatie – Je volgt maatschappelijke ontwikkelingen. Je maakt je zorgen over de toenemende polarisaties in je omgeving, het land de wereld. Je wilt niet passief langs de zijlijn staan, je wilt iets doen, leiderschap tonen. Het is tijd om meer begrip te creëren (als we nou al eens konden starten in het onderwijs….). Je wilt groeperingen bij elkaar brengen, mensen met elkaar in contact brengen. Je wilt het tegengeluid de ruimte geven. Bruggenbouwer, ken je valkuil! door Ingeberte Uitslag, 26…

De impact en baten van de bemiddelende dialoog (mediation) in de praktijk
Door Petra Hiemstra

De impact en baten van de bemiddelende dialoog (gebaseerd op mediation) in de praktijk Open gesprekken voeren – Mensen groot luisteren. Drie woorden waarin een grote uitdaging zit. En die tot grote resultaten kunnen leiden op persoonlijk, organisatorisch, stedelijk of zelfs wereldlijk niveau. Hieronder geef ik met plezier een aantal voorbeelden uit mijn trainingsprakijk waaruit blijkt hoe impactrijk het inzetten van een vreedzame dialoog kan zijn op alle niveaus. door Jaap van der Sar en Ingeberte Uitslag, 26 oktober 2017 De…

Over het geluk van eenzaamheid – door Petra Hiemstra
Door Petra Hiemstra

Over het geluk van eenzaamheid Waarom schrijvers, kunstenaars en Liefdevolle Leiders met liefde periodiek de prijs van eenzaamheid betalen “Het gaat niet om de vraag of we kunnen leven zonder mensen om ons heen. Het gaat om het onvermogen alleen te zijn, stil te zitten zonder lawaai en rustig te zijn. Waarom willen wij altijd weg, zijn we bang er niet bij te zijn, niet gezien te worden? Waarom kiezen wij er niet voor om af en toe eens rustig…

Tevoorschijn luisteren – Interview met Theo Hettema over trage vragen
Door Petra Hiemstra
Tevoorschijn luisteren

Tevoorschijn luisteren – Je kunt mensen tevoorschijn luisteren door  ‘trage vragen’ te stellen. Als je oordeelloos mensen hun verhaal laat vertellen, komt naar voren waar ze op hopen en dienen zich mogelijkheden aan die serieuze aandacht verdienen. Dat vraagt van leiders dat ze goed kijken naar wat een situatie van hen vraagt en wat deze hen biedt. En dat ze geen dingen verlangen van een situatie die er niet in liggen maar juist gericht zijn op het bestendigen van het leiderschap…

Secure bases I We zijn onvoldoende met elkaar in dialoog over onze pijnlijke ervaringen
Door Petra Hiemstra

Secure bases I Juist in de mogelijkheid om met je pijnlijke ervaringen thuis te kunnen komen, in dialoog te kunnen gaan, ontwikkelen we grotere veerkracht. Interview met Jakob van Wielink, oprichter van De school voor Transitie Door Ina Veldman, 17 oktober 2017 “De rode draad in mijn werk is de mens die op zoek is naar de wortels van zijn persoonlijk leiderschap en de betekenis van die wortels voor wie hij vandaag is. De leider die wil onderzoeken hoe hij…

“Als je jezelf niet kunt leiden, kun je anderen niet leiden” – Interview met Jakob van Wielink
Door Petra Hiemstra

Leiderschap is voor 98% leerbaar. Het begint bij leiderschap over jezelf. Wat is jouw roeping, jouw richting, jouw bron van inspiratie? Als je dat weet, kun je vanuit secure bases en in dialoog anderen leiden. Wat is voor jou dialoog? “Een uitwisseling van gedachten waarin mijn hart, ziel, intellect en lichaam in verbinding komen met die van een ander. Dialoog betekent dat je als gesprekspartners het gevoel hebt dat je gezien, gehoord en begrepen wordt, met inbegrip van de verschillen…

Anders dan de rest door Adriënne van den Bos
Door Petra Hiemstra

Anders dan de rest Door Adrienne van den Bos Een hele tijd geleden was ik op een feest. En het was een mooi feest hoor. Veel leuke en gezellige mensen die met veel plezier met elkaar dansjes deden. Maar het was niet mijn feestje en het waren niet mijn mensen. Nu ben ik al wat jaartjes verder en me heel bewust van mijn anderszijn en dat ik niet met iedereen een klik heb. Daar ben ik ook helemaal oké mee.…

Thuisgevoel: HOOR JE MIJ? Onderzoek in een verzorgingshuis door Sandra Schouten
Door Petra Hiemstra

Thuisgevoel – Hoe is het om in een verzorgingshuis te wonen? Om in een kleine gemeenschap samen te leven? Zijn er dan meer mensen die naar je willen luisteren of moet je juist meer moeite te doen om zichtbaar en hoorbaar te worden?   Afgelopen zomer woonde en werkte ik als kunstenaar zeven weken in een verzorgingshuis in Eindhoven om onderzoek te doen naar het thuisgevoel. Hoe ervaren bewoners dat en kan ik mij er ook thuis voelen als tijdelijk bewoner?…

Eenzaam maar niet alleen I Een ogenschijnlijke tegenstelling? door Marjolein Doesburg
Door Petra Hiemstra

Eenzaam maar niet alleen – Het weekend is voor mij altijd een welkome afwisseling in de routine van de doordeweekse dagen. Twee dagen waarin wel de nodige activiteiten plaats vinden, maar vaak volgens een heerlijk los en ad hoc principe. Echt even uitademen dus. Zo zat ik gistermorgen onder het genot van een (heerlijke) kop koffie een interview te lezen met Paul Mackay, medeoprichter van Triodos Bank. Centrale vraag in dit gesprek was hoe we kunnen omgaan met de sociale…

Luisteren geeft een kick: drie tips voor op je werk of privé door Theo Hettema
Door Petra Hiemstra
Tevoorschijn luisteren

Luisteren legt een wereld open. Wat iemand mij vertelt, brengt mij op ideeën en verruimt mijn horizon. En je kunt deze beleving ook aan een verteller geven. Een gesprek van twee minuten Ik luisterde naar mijn horloge en hoorde geen getik meer. Dus ging ik naar de horlogemaker in het dorp om een nieuwe batterij in mijn horloge te laten zetten. Direct na mij kwam een vertegenwoordiger binnen. Terwijl de horlogemaker bezig was, begon de vrouw van de horlogemaker een…

Eend en konijn laten zien wat zorg is I Boekbespreking
Door Petra Hiemstra

Goede zorg vraagt aandacht. Voor het kleine verhaal. Telkens opnieuw. En dát op grote schaal. Luc Pluijmen Goede zorg ontstaat niet vanzelfsprekend, goede zorg ontstaat naar de ander luisterend. Eend en konijn laten zien wat zorg is – In dit prachtig door Luc zelf geïllustreerde boekje leggen Luc Pluijmen en Carin Hoogstraten, ogenschijnlijk in ‘kindertaal’ uit wat zorg is. Met eenvoudige vragen nodigen zij jonge én volwassen lezers uit om mensen echt te zien. Hippocrates zei het al: Het is…

Gewoon Goede Zorg – wat is dat eigenlijk?
Door Petra Hiemstra

Gewoon goede zorg – wat is dat eigenlijk? In de zorg klinken allemaal prachtige begrippen: zinnige zorg, persoonsgerichte zorg, waardegedreven zorg, passende zorg, liefdevolle zorg …  Termen die lekker bekken en het ongetwijfeld goed doen voor wat betreft campagnes, marketing, beleidsplannen, projectvoorstellen, subsidieaanvragen en het vullen van congressen en bijscholingen. Waar in deze ‘zorgpraktijk’ nog vaak en makkelijk aan voorbij gegaan wordt is dat zorg altíjd zinnig, persoonsgericht, waardegedreven, passend en liefdevol is. Is het dat niet, dan is überhaupt…

Het belang van je eigen plek I Maak een moodboard! door Roderik Eikeboom
Door Petra Hiemstra

Moodboard I Het belang van je eigen plek – Je eigen veilige plek, een thuis waar je kunt ontspannen. Klinkt dat niet fijn? Heeft niet iedereen dat gewoon altijd in zijn eigen huis? Je zou zeggen van wel, althans dat dacht ik totdat het tegendeel waar bleek te zijn. door Roderik Eikeboom De realisatie kwam tijdens een coaching sessie. Tijdens de sessie kwam naar voren dat mijn huis niet een weerspiegeling van mijn persoon was. Ik merkte dat ik aan…

Hoe manage ik mijn baas? Boekbespreking
Door Petra Hiemstra

Hoe manage ik mijn baas? Dat is een kunst en kunde op zich! Op het gericht en bewust managen van je leidinggevende lijkt een taboe te rusten. Het klinkt als manipuleren en lijkt zo respectloos. Toch kun je als medewerker behoorlijk ontevreden of ongelukkig zijn met de taken die je krijgt toebedeeld. Met de aansturing van je leidinggevende. Het gebrek aan feedback of feedforward. Nu kun je natuurlijk hopen dat zaken zich als vanzelf oplossen. Maar wellicht is het slimmer…